La futura estació de la Sagrera té una nova data al calendari com a horitzó per estar acabada: l’any 2025. Ho ha avançat l’alcaldessa, Ada Colau, després de fer una visita a les obres amb el ministre i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, dies després que els primers trens de Rodalies hagin començat a circular per la infraestructura.

“Per fi les obres estan actives i per fi ens han donat un horitzó de finalització per al 2025”, ha dit Colau. L’alcaldessa ha avisat que “caldrà estar vigilants” perquè es compleixi “el punt d’inflexió”, després d’anys d’endarreriments: “Necessitem que aquest cop sigui de debò. Entenem que hi ha un context realista amb finançament i pressupost”.

Per la seva banda, però, el ministre José Luis Ábalos no ha confirmat en cap moment la data que ha anunciat Colau. Sí que ha celebrat, però, que “des del govern hem dut la Sagrera a una execució per sobre del 50 % amb un impuls de 128 M €” i s’ha mostrat admirat pels avenços en els treballs: “El que fa menys d’un any eren previsions, ara són compromisos complerts”.

Rodalies invertirà 6.300 M € en 10 anys

L’anunci s’ha fet des de la mateixa estació de la Sagrera, en la presentació del Pla de Rodalies 2020-2030, el full de ruta amb les inversions de l’Estat per a la xarxa de Rodalies de Catalunya els propers anys. Segons ha explicat el coordinador del pla, Pere Macías, Rodalies rebrà una inversió de 6.345 M € els propers 10 anys.

Segons Macias, l’objectiu final del pla és “oferir una mobilitat atractiva i de qualitat perquè el ciutadà triï aquest mitjà de transport públic”, per això l’any 2030 Rodalies haurà augmentat un 58 % l’oferta, mentre que els càlculs diuen que la demanda haurà crescut un 50 %.

Remodelació ambiciosa de Plaça de Catalunya

De les inversions previstes al pla en resultaran 101 trens nous, 10 estacions noves, l’accessibilitat al 100 % de la xarxa, més de 120 quilòmetres de vies noves i la instal·lació del sistema digital ERTMS als túnels de Barcelona cap a Mataró i Manresa.

En àmbit de ciutat, Pere Macias ha detallat algunes de les inversions més destacades que es faran a Barcelona. Per exemple, Rodalies farà una remodelació ambiciosa a l’estació de Plaça de Catalunya per reorganitzar les andanes i assumir més passatge. També se’n remodelarà el vestíbul i la intenció és poder connectar l’estació amb el metro d’Universitat.

A l’estació d’Arc de Triomf s’allargaran les andanes per poder-hi encabir trens dobles (per tant, més passatgers), i abans del 2030 s’estudiarà la implantació d’una nova línia de Rodalies que connecti Barcelona amb Cornellà i Castelldefels. Per a aquesta línia, es valorarà també l’opció d’un nou túnel que creuï la ciutat.

“Serà el primer que es complirà?”

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha recordat que el Pla de Rodalies 2020-2030 arriba després d’una “llarga història de greuges amb Catalunya” de l’Estat pel que fa a inversions a Rodalies. Per això ha avisat el ministre Ábalos: “Comprengui que mirem el pla amb un cert escepticisme. La pregunta és: serà aquest el primer que es complirà?”.

Ara bé, Calvet —que també ha lamentat que aquest pla “no és el que hauria fet la Generalitat” (que és la responsable de Rodalies)— sí que ha celebrat que amb Ábalos “les relacions amb el ministeri han millorat”.