Les coses es troben a faltar quan no hi són i aquesta màxima la podria subscriure tothom que aquests dies ha necessitat un taxi i no l’ha trobat. Però “ser-hi, hi som”, afirma el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez. Tot plegat s’explica pel desajust entra l’oferta i la demanda.

Álvarez assenyala que des del Mobil World Congress (MWC) “s’han recuperat els grans esdeveniments” al calendari postpandèmia de la ciutat i a això cal sumar-hi una ocupació hotelera que ronda el 80 % de mitjana. Des d’aleshores, el ritme d’aquesta recuperació l’han marcat els concerts: “El Primavera Sound ha mogut aquests dies unes 80.000 persones diàries“, comptabilitza el portaveu d’Élite Taxi, que resumeix aquest certamen com “una feinada“. Tant que amb la flota de vehicles autoritzada per treballar, tant entre setmana com els dissabtes i els diumenges, no n’hi ha hagut prou.

Més llicències autoritzades per fer front a la demanda

Segons l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), que regula aquest sistema de transport a l’àrea metropolitana, ara mateix operen als municipis metropolitans 10.521 llicències. Ara bé, no tots aquests taxis autoritzats treballen cada dia ni ho fan tampoc alhora:

  • De dilluns a divendres: 8.000 vehicles (80 % de la flota)
  • Dissabtes i diumenges: 5.000 vehicles (50 % de la flota)

La novetat principal per poder fer front a l’augment de la demanda, destaca la gerent de l’IMET, Maria Teresa Carrillo, és que des del 20 de maig “s’ha autoritzat un reforç de 2.000 taxis més els les nits i matinades dels dissabtes i dels diumenges”. És a dir, cobrir els caps de setmana amb el 70 % de la flota si es necessita. Però sobre de la taula ja hi ha la possibilitat “de posar el 100 % dels taxis disponibles si cal”, concreta Carrillo.

Ara bé, més taxis al carrer tampoc no implica necessàriament resoldre els pics de demanda elevada: “És impossible absorbir-la encara que tinguéssim 50.000 taxis”, conclou Álvarez, que proposa “reforçar el transport col·lectiu, obrir el metro a les nits i, a banda de fer-ho els dissabtes, fer-ho més dies perquè hi ha molta demanda”.

Els llocs més sensibles

Més enllà dels dies concrets i les hores en què la demanda es dispara, hi ha llocs de la ciutat on hi ha molta competència per demanar un taxi: aquells on coincideixen diversos usos i necessitats d’aquest transport, com l’Hospital del Mar.

La parada que hi ha davant de la porta principal del centre sanitari, al passeig Marítim de la Barceloneta, la fan servir molts usuaris de l’equipament, però també turistes. És habitual veure la parada buida, sense taxis, i molta gent esperant-ne un. Tant que hi ha pacients que han relatat a betevé “haver hagut d’esperar una hora i desistir”, diuen. D’altres, principalment els turistes, admeten veure taxis, “però tots plens a tothora”, una circumstància que qualifiquen “d’estranya i de vergonyosa” per a una gran ciutat com Barcelona.

Obres per a la nova mobilitat

Aquesta raresa, la de veure molts taxis però amb el llum verd apagat, també es pot explicar pel color groc: el de la pintura amb què es marca a l’asfalt les zones en obres. Una de les més problemàtiques, segons els taxistes, és la de reforma de la via Laietana, que obliga molts taxistes a modificar les rutes i augmentar els temps en cada servei perquè “per pujar de la platja cap al centre, ara ho hem de fer pel Paral·lel o per Lluís Companys”.

És una de les artèries que formarà part de “la nova mobilitat“, assenyala Maria Teresa Carrillo, gerent de l’IMET, que “buscar anar pacificant moltes vies dels municipis metropolitans“. En aquest sentit, Carrillo recorda que “els carrers són finits i no són pas un xiclet“, són uns espais “on han de conviure nous usos als que tothom haurem d’adaptar-nos”.