És l'aula en què en Carles imparteix les classes teòriques als aspirants a pilot. Són cursos privats, que oscil·len entre els 40.000 i els 80.000 euros. Els alumnes reben 700 hores de teoria i 180 de pràctica. El temari el marca Brussel·les i és igual a tot Europa. També l'examen final, que els atorga la llicència per pilotar un model d'avió concret. Un cop s'és pilot, però, s'ha de passar una prova cada sis mesos. CARLES MALLOL, Dreamair: "Normalment els pilots de línia no es troben amb incidents mecànics o de qualsevol tipus. No pot ser que no estiguin preparats per si se la troben. El que es fa és que cada sis mesos es refresca tot el procediment sobretot d'emergències." Unes emergències virtuals que han d'afrontar en simuladors com aquest. JORDI VENTURA, instructor de vol virtual: "Té un mecanisme tot molt automatitzat. No estàs fent volar un avió, estàs gestionant un vol. Estàs comprovant que tot vagi com ha d'anar. Ara mateix tot està en automàtic, no hem de fer res, només vigilar que està fent la ruta que li hem manat." Una automatització que ha crescut amb els anys fruit de la renovació tecnològica als avions. Això, diu el sindicat espanyol de pilots, hauria de veure's reflectit durant la formació. "Hay cierto desfase entre la tecnología que es de última generación y el entrenamiento que reciben los pilotos, que es el entrenamiento que hacen desde hace 20 años. Y quizás hay una necesidad de adaptar el entrenamiento de estos pilotos a estas nuevas tecnologías." Algunes escoles de vol ho subscriuen parcialment tot i que recorden que Europa va actualitzar el temari el 2011.

“És com quan t’asseus davant d’un ordinador. Saps utilitzar-lo però no saps què passa al seu interior. En cas d’un avió això no pot passar, el pilot ha de saber què passa en tot moment”, explica Juan Carlos Lozano, investigador d’accidents de SEPLA. Considera que els pilots no acaben d’entendre els processos automàtics dels avions, un dèficit, diu, conseqüència d’una formació antiquada.

Responsables d’algunes escoles de pilots de la ciutat comparteixen el punt de vista de SEPLA però amb matisos importants. “La normativa europea que regula la formació que imparteixen les escoles s’adapta cada cert temps. L’última actualització va ser l’any 2011”, explica Carles Mallol, gerent de l’escola de pilots Dreamair. Afegeix també que “l’automatització progressiva dels avions és per fer-los més segurs”. Explica, a més, que els pilots han de passar cada sis mesos una prova en un simulador en què se’ls fa passar situacions virtuals d’emergència.