FRANCISCO ÁLVAREZ CASCOS, ministre de Foment (17/02/2004) "El objetivo político del ministerio es que el tramo Barcelona-Figueres esté en servicio al mismo tiempo o antes de que esté el Figueres-Perpignan." Però ni una cosa, ni l'altra. La data de l'AVE Barcelona-Figueres ha ballat des de bon principi. El traçat per enllaçar Barcelona i Girona tampoc no ha estat exempt de polèmica. L'escull principal: el túnel que havia d'unir Sants amb la Sagrera. BENIGNO BLANCO, secretari d'Estat d'Infraestructures (09/02/2004) "En el caso del túnel de la calle Mallorca, que es, yo creo, un punto crítico." I de crític, ho va ser. Amb els fets del Carmel com a rerefons, veïns del Clot i de l'Eixample van teixir a principis de 2005 un moviment d'oposició al túnel que va omplir de pancartes balcons de la ciutat amb el lema "L'AVE pel litoral". PERE VALLEJO, plataforma AVE pel Litoral (17/02/2005) "Ministeri de Foment, revisi el projecte del litoral!" MAGDALENA ÁLVAREZ, ministra de Foment (23/02/2005) "La seguridad es una premisa básica de la ejecución de obra de esta etapa del ministerio." La seguretat també va ser motiu de disputa municipal amb posicions enrocades. XAVIER TRIAS, president del Grup Municipal de CiU (21/04/2005) "Faci'l entrar a Sants, faci'l entrar a la Sagrera i faci el corredor i mentrestant estudiem si s'enllaça i com s'enllacen les dues estacions." JOAN CLOS, alcalde de Barcelona (01/04/2005) "Un replanteig en aquesta direcció seria un replanteig extremadament costós." El traçat definitiu es va tancar el 2006: el túnel havia de passar per Provença i Mallorca, a tocar de la Sagrada Família. El possible perill per a l'estabilitat del temple va aixecar encara més el debat sobre la seguretat. VÍCTOR MORLÁN, secretari d'Estat d'Infraestructures (03/04/2006) "Este trazado no va a tener ninguna afección ni a la Sagrada Família ni a las viviendas." JORDI FAULÍ, arquitecte adjunt de la Sagrada Família (19/01/2007) "Un petit moviment en els fonaments amb aquest tipus d'estructura pot provocar esquerdes." També hi va haver rebombori a l'Ajuntament. L'aleshores govern de PSC i Iniciativa, en minoria, es va quedar sol en la defensa del traçat acordat. CiU el volia pel Vallès, el PP pel litoral i Esquerra pel carrer d'Aragó. JORDI HEREU, alcalde de Barcelona (20/07/2007) "Aquest és un govern que no té la majoria del plenari. Molt bé, felicitats, ja ho han demostrat. I ara què?" El 2009 es va presentar en societat l'encarregada de perforar l'Eixample: la tuneladora Barcino. I es va revifar, una vegada més, la polèmica pel pas per la Sagrada Família. El clímax va arribar amb la visita de jutges de l'Audiència Nacional al temple per comprovar la possible afectació de les obres. JORDI ABEL, advocat de la Sagrada Família "Els magistrats han vist del que estem parlant!" Finalment, però, i malgrat les peticions del patronat per aturar les obres, l'Audiència Nacional i la Unesco, que també hi va enviar tècnics, van avalar el túnel per les mesures de seguretat que s'havien pres. La tuneladora es va posar en marxa el març de 2010 i el seu avenç es va caracteritzar per un gran secretisme, només trencat quan ja s'havia passat pel costat del temple. JOSÉ BLANCO, ministre de Foment (10/11/2010) "Los profetas de la catástrofe han demostrado que son un desastre como profetas. ¡No ha pasado nada!" El túnel es va acabar de perforar a mitjan 2011, quan a la ciutat ja hi governaven els que havien estat en contra del traçat. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona (26/07/2011) "Fet d'una altra manera ens hauríem gastat menys. Però ara no val la pena plorar més." La ferida de l'AVE a la ciutat es va tancar en el tram subterrani, però encara queden trossos per cosir com el de la Sagrera. Els trens hi passaran sense aturar-se, ja que no hi haurà estació fins a 2016.