Els canvis imminents a l'examen del carnet de conduir fan que els alumnes no les tinguin totes. "Et poden preguntar per l'oli, et poden preguntar per l'aigua del rentaparabrises..." Des de les autoescoles, però, els tranquil·litzen. MIQUEL MAS, director de l'autoescola Marte "Els que estan ben preparats no els complicarà res, més aviat al contrari. Ho complicarà per als que no tenen prou nivell i que estan habituats que el professor els digui la decisió que han de prendre. Aquests no hi arribaran." En la primera part de la prova pràctica l'examinador demanarà a l'alumne que localitzi algunes parts essencials del vehicle, com per exemple, la bateria o la roda de recanvi. A partir d'aquí es comença a circular. Amb una novetat, els 10 primers minuts seran de conducció lliure, sense indicacions. Hi ha la possibilitat, això sí, que s'especifiqui una destinació final que sempre ha d'estar ben senyalitzada. Una exercici que en algunes autoescoles ja s'està practicant. Respira: "M'ho fas una mica variat. De vegades gires a la dreta, de vegades gires a l'esquerra. Sense ruta." L'examen teòric es mantindrà igual però s'amplia fins a 15.000 la base de dades de preguntes. ALBERT GÓMEZ, responsable de l'autoescola Gomar "Intenta combatre aquest tipus de gent que s'aprèn les preguntes de memòria i aprova només amb això. Des del punt de vista de la seguretat, ens anirà bé a tots." És aquest, precisament, l'argument que segons la Direcció General de Trànsit justifica els canvis: evitar autòmats al volant que actuïn de forma mecànica.

Canvis en l’examen pràctic

L’examen pràctic començarà amb un seguit de preguntes per verificar si l’alumne coneix i sap ubicar les parts essencials del vehicle. Se li podria demanar, per exemple, que localitzés la bateria, la roda de recanvi o el dipòsit de l’oli.

Després d’aquest apartat, es començarà a circular. Amb una novetat: els 10 primers minuts seran de conducció lliure, sense indicacions. Hi ha la possibilitat, això sí, que s’especifiqui una destinació final que sempre ha d’estar ben senyalitzada. Un cop passats aquests 10 minuts, l’examinador, com s’ha fet sempre, tornarà a donar indicacions.

Un cop acabat l’examen (que durarà un mínim de 20 minuts) serà l’examinador qui donarà el resultat a l’alumne i no el professor com es feia fins ara.

Canvis en l’examen teòric

La base de dades de preguntes de l’examen teòric s’amplia fins a les 15.000. D’aquesta manera, la DGT vol impedir que els alumnes s’aprenguin les respostes de memòria.