Han estat els mateixos passatgers del tren els qui han donat l'alerta als serveis d'emergència. Poc abans de les 10 del matí, han sentit un fort cop i el comboi de Rodalies en què viatjaven ha sortit de la via. ANDREA SALAS, usuària de Rodalies "Estava mig adormida i no m'he enterat però he vist a la gent pel terra..." El tren ha topat amb un Talgo que havia començat a circular per l'estació del Clot. El comboi estava buit i anava cap a les cotxeres. Per causes que encara es desconeixen, el Rodalies que venia darrere no l'ha vist. Anava a 21 quilòmetres per hora quan ha topat contra ell. Arran del cop, els dos últims vagons del tren han sortit de la via. Els bombers han ajudat a sortir a la setantena de passatgers que hi havia a dins. 18 d'ells han resultat ferits. Tots, de caràcter lleu i amb lesions al coll. ISABEL FIGUERAS, coordinadora territorial del SEM a Barcelona "Dintre dels traslladats hi ha dos nadons, un de set mesos i un de 18..." Renfe ja ha obert una investigació per esclarir les causes de l'accident i saber què ha fallat. Tots els trens estan dotats de diferents sistemes de seguretat. Per exemple, si el maquinista se salta un semàfor o un senyal, el comboi s'atura immediatament. MIGUEL ÁNGEL REMACHA, director de Rodalies a Catalunya "Estem mirant..." Cap a les dues de la tarda, els operaris han aconseguit retirar el TALGO accidentat. A l'últim vagó era força visible l'impacte. Ara s'hauran d'analitzar les caixes negres dels dos trens per saber si darrere de tot plegat hi ha alguna errada tècnica o humana. També es prendrà declaració als maquinistes i als tècnics que treballaven a la sala de control.
L’accident s’ha produït a les 9.49 h al túnel que uneix les estacions d’Arc de Triomf i el Clot-Aragó,en sentit nord. Segons ha explicat Renfe, un comboi de la línia R1 de Rodalies ha xocat contra un tren hotel que estava buit i estacionat al Clot. A conseqüència del xoc, el cinquè i el sisè vagó del tren de Rodalies han descarrilat i han inutilitzat la via per a la circulació en sentit nord, cap al Maresme.
Imatge de l’interior del tren hotel enviada per Anna Celma.
La topada ha causat 18 ferits lleus per contusions: 16 han estat hospitalitzats i dos més han demanat l’alta voluntària. Entre els ferits hi ha dos bebès. Alguns passatgers han hagut de ser atesos per crisis d’ansietat.
A causa de l’accident, Protecció Civil ha posat en marxa el pla Ferrocat, que ha quedat desactivat a les 11.38 h. Els Bombers i Renfe han evacuat els passatgers per l’estació del Clot: la majoria han sortit caminant per continuar el viatge amb altres trens o mitjans de transport, mentre que els ferits han estat traslladats en llitera fins a l’exterior, on els esperaven les ambulàncies del SEM.
Al migdia, el tren Talgo accidentat ja ha estat retirat. Hores després també ha sortit del túnel una part (tres vagons) del tren de Rodalies, però no la dels dos vagons que han descarrilat. A hores d’ara, encara falta un vagó per recol·locar a sobre de les vies. És una tasca que s’ha de fer quasi manualment, perquè el túnel no deixa gaire espai per situar-hi maquinària pesant. Renfe no compta amb poder normalitzar avui la circulació de trens per la via afectada.
Durant tot el dia, els trens de la línia R1 que van de Molins de Rei a Maçanet han circulat desviats per l’estació de Passeig de Gràcia. Això vol dir que no paren a l’estació del Clot-Aragó ni a la de Catalunya ni a la d’Arc de Triomf. En sentit contrari, els trens passen i s’aturen a les estacions habituals, tot i que també n’hi ha menys, perquè s’han suprimit tots els trens que sortien des de l’Hospitalet fins a Mataró o Calella. Per tant, la circulació de la línia R1 es redueix a dos trens per hora i sentit.
Per no congestionar el túnel de Passeig de Gràcia, per on també passa la línia R2, Renfe ha suprimit la circulació dels trens entre Castelldefels i Granollers. Les línies R2 Nord i R2 Sud circulen amb normalitat i es poden agafar a l’estació del Clot-Aragó.
Investigació en marxa
Renfe i Adif ja han obert una investigació per esbrinar si el xoc ha estat causat per un error humà o tècnic, que podria tenir a veure amb la senyalització del túnel o els canvis d’agulles. Després d’un accident com aquest, els conductors dels dos combois implicats han de ser interrogats i se’ls han de fer proves d’alcoholèmia i drogues. En cas que el maquinista de Rodalies s’hagués saltat algun semàfor, els sistemes de seguretat haurien d’haver aturat igualment el comboi de forma automàtica.
Quart descarrilament de l’any
Amb aquest quest és el cinquè accident que viu la xarxa ferroviària de Barcelona aquest 2011. El primer va ser el 16 de març prop de Vacarisses: set persones van resultar ferides en descarrilar la locomotora i dos vagons d’un tren de la línia R4 de Rodalies. Quatre dies després, quatre dels sis vagons de dos pisos d’un tren de la R2 van sortir de la via a Sitges, provocant quatre ferits i una persona amb un atac d’ansietat. El 5 d’abril era un tren de mercaderies el que descarrilava a l’estació de Rubí. I la setmana passada, el dia de Sant Jordi, el darrer vagó d’un tren que arribava a Barcelona procedent de Lleida va sortir de la via poc abans d’arribar a l’estació de Sants.
Segons el director de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, el descarrilament d’avui no té res a veure amb tots aquests altres, que van ser causats per fenòmens meteorològics o un acte de vandalisme.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, de qui depèn la renovació o no de Renfe com a concessionària del servei de Rodalies, ha reiterat durant els darrers mesos que calia millorar el manteniment de la xarxa. A banda dels descarrilaments esmentats, les avaries a l’estació de Sants van provocar retards extraordinaris el 9 de febrer o el 8 de març. El dia abans, un jove va morir atropellat de matinada per un comboi quan caminava per la via a Sitges.