Com cada dilluns de vaga al metro, les aturades són parcials i duren dues hores. De les 7 a les 9 h i de les 16 a les 18 h hi ha uns serveis mínims del 40 %, mentre que entre les 20.30 i les 22.30 h seran del 20 %. Com és habitual, ha estat necessari regular l’accés de passatgers a les andanes del metro de la Sagrera per evitar aglomeracions. Durant la primera franja d’aturades, de 7 a 9 h, el nombre d’usuaris al metro s’ha reduït un 26 %.
Molts passatgers de transport públic han optat per moure’s en autobús per esquivar aquesta doble convocatòria d’aturades. De fet, la percepció dels usuaris ha estat que els vehicles anaven més plens que en altres jornades, però des de TMB han negat que s’hagi registrat un augment de passatgers.
Pel que fa al Bicing, les aturades es fan de les 8 a les 12 h al torn del matí, de 16 a 20 h a la tarda i a la nit de les 23 a les 3 h. A més, no s’hi han fixat serveis mínims. Per tant, les dues convocatòries de vaga coincidiran tant a les hores punta del matí, de 7 a 9 h, com a la tarda, de 16 a 18 h.
La vaga de metro és indefinida, però pel que fa a la de Bicing, de moment hi ha convocades 15 jornades parcials. Al llarg de la setmana passada ja hi va haver quatre jornades de vaga, i per a aquesta n’hi ha previstes cinc més. En les franges de vaga les estacions es mantenen operatives, però l’aturada afecta els serveis de distribució i manteniment de les bicicletes. Un dels símptomes més clars de l’aturada és la distribució irregular de les bicis a la xarxa d’estacions de la ciutat. Els treballadors del servei municipal de bicicletes fan vaga per denunciar la precarietat laboral. Detallen que tenen salaris de 950 euros al mes i que han de carregar les bicis, que pesen 23 quilos, a un ritme, diuen, inacceptable.
Puja la temperatura política pel conflicte al metro
Pel que fa a la nova jornada de vaga del metro, arriba després d’una setmana força tensa, fins al punt que l’oposició va reprovar la gestió de la regidora Mercedes Vidal per la seva gestió del conflicte. Tots els grups de l’oposició van votar a favor de la reprovació i només els dos partits al govern, BComú i PSC, s’hi van oposar. Durant el debat, una vintena de treballadors van etzibar crits i insults contra Mercedes Vidal i en van demanar la dimissió. El mateix dimecres que va passar això, TMB va decidir pressionar els treballadors retirant l’increment salarial mensual de 32 euros que s’havia pactat anteriorment. A més, van assegurar que no es faria cap nova proposta de conveni als treballadors.
Entre els que demanen una actuació urgent per part del govern, hi ha el president del grup del PP a l’Ajuntament de Barcelona, Alberto Fernández Díaz. Aquest diumenge ha instat l’alcaldessa, Ada Colau, a agafar el metro i deixar el cotxe oficial aquest dilluns coincidint amb l’onzena jornada de vaga. En un comunicat, Fernández Díaz ha advertit Colau que ha “d’assumir responsabilitats davant la vaga” i ha insistit en la necessitat que utilitzi el metro per conèixer de prop la realitat que viuen els usuaris. Afirma que cada dilluns es viuen escenes d’aglomeracions en andanes i combois que provoquen malestar i empipament entre els ciutadans. “Barcelona no pot ser ostatge d’un conflicte laboral”, ha conclòs Fernández Díaz.
Insto a Colau a q mañana -11a jornada de huelga – coja el Metro y no el coche oficial, aquel q prometió suprimir y ahora usa… #stopcolau pic.twitter.com/7vztCDFiHP
— Alberto Fernández (@albertofdezxbcn) 16 de juliol de 2017