El Comitè d’Empresa de Metro ha decidit aquest dijous convocar tres jornades de vaga per a aquest mes de febrer. Les que tindran més afectació seran les plantejades per als dies 22 i 24, coincidint amb el Mobile World Congress, que seran de 24 hores. TMB considera que s’estan trencant les negociacions i qualifica d'”estratègia oportunista” convocar aturades en dies amb grans esdeveniments.

La decisió s’ha pres després de dues assembles de treballadors, una que s’ha fet al matí i una altra a la tarda, en què s’ha votat la proposta i que han tingut lloc al Casinet d’Hostafrancs. Sobre la taula hi ha la negociació del conveni col·lectiu, caducat des de 2011, i que ja s’ha prorrogat en dues ocasions.

Des del comitè, però, remarquen que tot i la convocatòria de vaga no s’han trencat les negociacions: veuen les jornades com una manera de pressionar l’empresa i desbloquejar les converses, que creuen que estan encallades. Entre les reivindicacions dels treballadors, n’hi ha tres que consideren bàsiques i que posen com a línies vermelles per arribar a un acord. En primer lloc, denuncien precarietat laboral, amb contractes a temps parcial o temporals, i reclamen que s’extingeixin aquestes pràctiques. També volen que se’ls actualitzi el salari, congelat des de fa quatre anys. I la tercera línia vermella fa referència als aspectes organitzatius, com canvis d’horaris o de torns festius, que exigeixen que es facin sempre de manera pactada amb el comitè.

La proposta concreta que s’ha votat aquest dimecres planteja una vaga de cinc hores per al dia 2 de febrer, entre les 10 del matí i les tres del migdia; i dues més, aquestes de tot el dia, per al 22 i el 24 del mateix mes, coincidint amb el Mobile World Congress. Per al dia 2, a més, s’ha convocat una manifestació que començarà a les 11.30 h i que anirà des de la plaça d’Urquinaona fins a Sant Jaume.

Segons ha informat el Comitè d’Empresa en una entrevista a Barcelona FM, per intentar resoldre la situació s’han informat “els diferents estaments que tenen responsabilitat política sobre el metro”. Entre aquests, diuen, hi ha l’Ajuntament de Barcelona, al qual asseguren que han fet arribar les seves reivindicacions sense que, de moment, n’hagin obtingut resposta.

Per TMB, és una “estratègia oportunista”

Malgrat que els sindicats no les donin per acabades, des de TMB consideren que, amb aquestes aturades, els treballadors estan trencant les negociacions i remarquen que el conveni va caducar fa molt poc: el dia 1 de gener. En un comunicat fet públic per TMB poc després de la convocatòria de vaga, afirmen a més que “en aquests moments ens trobem en ple procés i no es donen raons objectives per trencar-lo, ja que alguns aspectes fonamentals encara no han arribat a discutir-se”. Per tot plegat, asseguren que, per part de la companyia, hi ha “voluntat de continuar negociant”

Pel que fa als dies escollits per a les aturades, TMB creu que, en convocar-les coincidint amb un esdeveniment d’envergadura com és el Mobile World Congress, s’està seguint una “estratègia oportunista”, que busca “causar la màxima pertorbació en la mobilitat de la ciutadania”. L’empresa també esmenta un altre fet rellevant que s’ha de produir, previsiblement, en els dies previs al congrés: la inauguració de la Línia 9 sud del metro.

Una vaga amb precedents

Aquesta no és la primera vegada que una part dels treballadors de TMB convoquen aturades coincidint amb el congrés de mòbils. Els empleats del metro ja van convocar aturades el 2012 com a mostra de rebuig a les mesures d’austeritat plantejades per la direcció de l’empresa i perquè consideraven que s’estava vulnerant el conveni vigent. Aleshores, però, la vaga no es va acabar fent perquè els treballadors van arribar a un acord amb l’empresa.

L’any següent, el 2013, els treballadors de bus van reclamar la readmissió d’un treballador acomiadat i protestar contra les retallades. I el 2014, van ser altre cop els empleats de l’autobús, en aquella ocasió per diversos motius, entre els quals la pujada del preu dels transports. A la convocatòria s’hi van sumar també empleats dels Ferrocarrils de la Generalitat.