Les obres ja han començat al carril bici del tram del carrer de Mallorca entre Girona i Bruc però, progressivament, anirà avançant en sentit Llobregat, fins a connectar amb l’avinguda de Roma. Quan acabin els treballs, cap a finals d’any, tot el carrer de Mallorca (de gairebé 6 km) serà pedalable i s’afegirà a una més que nodrida xifra de carrils bici a la trama de l’Eixample. En els darrers anys hi ha hagut incorporacions de gran impacte com el del carrer d’Aragó, el de la ronda de Sant Pere o el del carrer de la Independència.
A més del de Mallorca, també s’està fent —entre d’altres— un carril bici en un tram de la Diagonal, el de passeig de Maragall, el de Pi i Margall i el de via Laietana, tot i que aquest trigarà més a estar habilitat perquè tot just ha arrencat la segona fase d’obres del carrer. A més, ja està pràcticament acabat el de la Gran Via, en el tram entre la plaça d’Espanya i la d’Ildefons Cerdà. En aquest cas el que s’ha fet és baixar-lo a la calçada.
“No hi ha un pla rigorós per desplegar carrils bici”
El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) reconeix que tots aquests carrils bici fan que la ciutat guanyi en quilòmetres pedalables i que els usuaris augmenten en consonància. Ara bé, diuen que, fins i tot els més nous, neixen amb deficiències. “No hi ha un pla estructural o rigorós que desplegui els carrils bici de manera integral, es fan a pedaços”, ha lamentat Adrià Arenas, portaveu del BACC.
Arenas posa nombrosos exemples de carrils deficients. Els del passeig de Maragall i de Mallorca asseguren que són molt estrets. La diferència és “abismal”, precisen, si es compara amb el de Pi i Margall, també nou. En aquest darrer cas, es pregunten per què no s’ha aprofitat aquesta amplada considerable per fer-lo de doble direcció.
Altres nyaps ciclistes per a ells evidents són el carril bici de la plaça del Cinc d’Oros, on es corre —diuen— risc de ser atropellat en creuar-lo, o bé el nou carril bici de Gran Via. El BACC considera que en lloc d’estar segregat en calçada, hauria d’haver-se fet en plataforma única, a l’estil dels de passeig de Gràcia. Una altra opció seria que el lateral s’hagués fet de prioritat bici amb reductors de velocitat per als vehicles.