Les obres ja han començat al carril bici del tram del carrer de Mallorca entre Girona i Bruc però, progressivament, anirà avançant en sentit Llobregat, fins a connectar amb l’avinguda de Roma. Quan acabin els treballs, cap a finals d’any, tot el carrer de Mallorca (de gairebé 6 km) serà pedalable i s’afegirà a una més que nodrida xifra de carrils bici a la trama de l’Eixample. En els darrers anys hi ha hagut incorporacions de gran impacte com el del carrer d’Aragó, el de la ronda de Sant Pere o el del carrer de la Independència.

Alguns dels principals carrils bici actualment en construcció

A més del de Mallorca, també s’està fent —entre d’altres— un carril bici en un tram de la Diagonal, el de passeig de Maragall, el de Pi i Margall i el de via Laietana, tot i que aquest trigarà més a estar habilitat perquè tot just ha arrencat la segona fase d’obres del carrer. A més, ja està pràcticament acabat el de la Gran Via, en el tram entre la plaça d’Espanya i la d’Ildefons Cerdà. En aquest cas el que s’ha fet és baixar-lo a la calçada.

El nou carril bici en calçada de la Gran Via, entre plaça d’Espanya i plaça d’Ildefons Cerdà

“No hi ha un pla rigorós per desplegar carrils bici”

El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) reconeix que tots aquests carrils bici fan que la ciutat guanyi en quilòmetres pedalables i que els usuaris augmenten en consonància. Ara bé, diuen que, fins i tot els més nous, neixen amb deficiències. “No hi ha un pla estructural o rigorós que desplegui els carrils bici de manera integral, es fan a pedaços”, ha lamentat Adrià Arenas, portaveu del BACC.

Arenas posa nombrosos exemples de carrils deficients. Els del passeig de Maragall i de Mallorca asseguren que són molt estrets. La diferència és “abismal”, precisen, si es compara amb el de Pi i Margall, també nou. En aquest darrer cas, es pregunten per què no s’ha aprofitat aquesta amplada considerable per fer-lo de doble direcció.

Altres nyaps ciclistes per a ells evidents són el carril bici de la plaça del Cinc d’Oros, on es corre —diuen— risc de ser atropellat en creuar-lo, o bé el nou carril bici de Gran Via. El BACC considera que en lloc d’estar segregat en calçada, hauria d’haver-se fet en plataforma única, a l’estil dels de passeig de Gràcia. Una altra opció seria que el lateral s’hagués fet de prioritat bici amb reductors de velocitat per als vehicles.