L’Ajuntament de Barcelona busca com encaixar a la calçada el carril bici la Gran Via de les Corts Catalanes que enllaça la plaça d’Espanya amb la plaça d’Ildefons Cerdà. Actualment, bicicletes i patinets circulen per la vorera, però la intenció és que ho facin a tocar dels cotxes, tal com ja s’ha fet en altres trams. L’obra ja estava pressupostada per al 2021, però les complicacions tècniques han retardat la redacció del projecte. Tot i això, el regidor de Sants-Montjuïc s’ha compromès a resoldre els entrebancs al llarg d’aquest any.

Carril bici entre parades de bus, girs i cotxes

L’Ajuntament afirma que a hores d’ara estan ultimant el projecte per materialitzar-ho com “més aviat millor”. El nou vial de bicis tindrà dos carrils unidireccionals i serà una de les 10 actuacions d’aquest tipus que es faran a la ciutat al llarg dels propers dos anys. “És un compromís que vam prendre amb la ciutadania i ja s’ha validat un avantprojecte“, comenta Marc Serra, regidor de Sants-Montjuïc.

Tanmateix, a l’hora de redactar el projecte d’obres, els tècnics de mobilitat han trobat complicacions que dificulten l’encaix del vial amb les parades dels busos i els girs. A tot això, s’hi sumen també altres factors com ara el pas dels vehicles d’emergència i els serveis de neteja.

Conflictes entre vianants i usuaris del carril bici

Els veïns recorden que aquest tram de carril bici va ser dissenyat sobre la vorera com a un vial més aviat lúdic, per a un volum menor d’usuaris. Però, en els darrers 10 anys, la circulació de bicicletes i patinets s’ha intensificat. “Aquest carril era per a quatre bicicletes i prou. Està situat en una vorera per on passa molta gent, també hi ha molts comerços, terrasses, els contenidors i els vehicles que surten dels pàrquings“, explica Conxita Pérez, de l’AV d’Hostafrancs.

Tot plegat fa que amb freqüència es repeteixin situacions de conflicte quan els vianants envaeixen el carril bici o viceversa. L’Ajuntament espera que un cop el carril bici passi a la calçada es pugui pacificar del tot la vorera. “El carril bici passarà a calçada i la vorera serà per als vianants. No es pot permetre que hi hagi conflicte entre vianants i ciclistes quan en aquest tram hi ha quatre carrils de circulació de vehicles que són els que contaminen”, afirma el regidor Marc Serra.