L’experiència del bus a demanda de Torre Baró ha estat un èxit. Segons informen l’Ajuntament i TMB, tot i el recel inicial d’alguns veïns, ara ja hi ha 860 usuaris registrats i “valoracions i índexs de recomanació molt alts”. Per això, han decidit estendre aquest model a les línies de poca demanda, com el Bus del Barri, per donar un servei “més personalitzat, ràpid i eficient”. TMB crearà vuit àrees d’aquest model a tres districtes: Horta-Guinardó, Sarrià – Sant Gervasi i Ciutat Vella.
TMB vol transformar el servei del Bus del Barri -actualment integrat per 24 línies– amb vuit àrees noves de servei de bus a demanda que integraran diverses d’aquesta línies de barri. L’objectiu és oferir un servei personalitzat perquè el passatger demana quan i on vol viatjar; més ràpid, perquè les parades es recorren en funció dels trajectes sol·licitats; més eficient, perquè el bus circula quan hi ha demanda; i, per acabar, amb menys temps espera, perquè cada usuari sap quan passarà el bus per la parada triada.
Tres busos a demanda aquest 2021
De les vuit àrees, tres podrien en funcionament l’últim trimestre del 2021 i la resta, el 2022. Entre les primeres, la Línia 135 d’Horta-Guinardó, que TMB ja va anunciar que seria sota demanda. Però també està previst el canvi als busos 118 i 128 (de Sarrià – Sant Gervasi) i els 120 i 121 (de Ciutat Vella).
Reestructuració del servei als barris de la Zona Nord de Nou Barris
A partir del 14 de juny –i no del maig, com s’havia anunciat inicialment– TMB passarà a gestionar directament les línies 80, 81, 82 i 83, dels barris del nord de Nou Barris, que fins ara ha estat gestionant l’empresa privada Sagalés.
Això comportarà alguns canvis. Les línies 80 i 81 es fusionaran en la 180. La 82 passarà a ser la 182 i la 83 desapareixerà. L’alternativa serà precisament el bus a demanda, que tindrà dues unitats en comptes d’una.
Un bus llançadora connectarà Francesc Macià, el centre de Barcelona i les Glòries
El pla de millora del servei de bus a Barcelona, que han presentat la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Rosa Alarcón i el director de la xarxa de bus, Jacobo Kalitovics, també preveu la creació d’una línia de bus llançadora que unirà el centre de Barcelona amb les Glòries i Francesc Macià.
Aquesta línia es posarà en funcionament al setembre i permetrà els usuaris del tramvia accedir d’una forma àgil al centre de al ciutat. Es tracta d’una alternativa a la connexió dels tramvies per la Diagonal mentre aquest projecte no es fa efectiu.
Aposta per l’eficiència energètica i la innovació
TMB també continua treballant per la sostenibilitat. Per això, està renovant progressivament els autobusos amb vehicles impulsats per energies netes. L’objectiu és que el 2030 el 50 % funcioni amb electricitat o energies netes o de baixes emissions com el gas natural comprimit, el biogàs o el nitrogen verd.
A banda, també s’ha completat la implantació d’etiquetes intel·ligents o ddTags a la xarxa de bus que ajuden les persones amb discapacitat visual a orientar-se amb el telèfon però també donen accés als passatgers a informació cultural, notícies i altres serveis. En concret, se n’han col·locat a més de 2.600 parades d’autobusos.