El veïnat de la part alta de Torre Baró mira, de moment, amb recel la propera posada en marxa del bus a demanda. Aquest sistema pioner —que permet sol·licitar a través del telèfon el pas d’un minibus— ha de facilitar la connexió amb la part baixa del barri, on hi ha tots els serveis.  Els dubtes se centren en la necessitat de fer servir la tecnologia per fer ús del servei en un barri amb força gent gran.

El transport sempre ha estat un tema complicat a Torre Baró. Els forts pendents de la zona impedeixen que els busos ordinaris pugin fins a la part alta del barri. Això vol dir que per anar al CAP, a l’escola o simplement a comprar el pa, els veïns tenen dues opcions: o baixar caminant fins a la part baixa del barri —on hi ha tots els serveis— o agafar dos autobusos —un fins a la Guineueta i un altre de tornada cap a Ciutat Meridiana—, perquè no hi ha connexió directa entre els dos nivells del barri.

Ús del mòbil i cobertura

Fa temps que el veïnat es queixa que un trajecte de cinc minuts en cotxe es converteix en un viatge de 45 minuts en transport públic. Per solucionar el problema, l’Ajuntament prepara l’estrena d’un servei pioner: el bus a demanda. Es tracta d’un vehicle de dimensions més reduïdes que recollirà els usuaris que prèviament hagin sol·licitat el servei amb una trucada telefònica o a través d’un aplicació per a telèfon mòbil. 

Precisament, l’ús de la tecnologia és el que genera recel entre alguns veïns, sobretot la gent gran. “Que el posin però jo no puc, jo no sé trucar per telèfon”, diu Lorenza Severo, una veïna veterana, “ho estan posant tot millor, però per a gent que en sàpiga”. Per altres, el problema és la planificació prèvia i la cobertura d’internet a la zona, com explica Laura Bercal, una altra veïna: “A casa no tinc cobertura gairebé mai perquè estic ficada a la muntanya, i si un dia el necessito no el podria fer servir. A més, que mentre li truques, ja he arribat abaix a la Meridiana amb el meu nen. No em llevaré a les 6 h per trucar que vingui a les 8 h”. De moment l’Ajuntament engega una campanya per informar els veïns i resoldre dubtes.

Adaptacions urbanístiques

En paral·lel s’han fet algunes adaptacions urbanístiques. S’ha instal·lat noves marquesines i parades al barri i s’han canviat els sentits de circulació dels carrers de Castellví, que ara només és de pujada, i de Lliçà, que ara és de baixada.

El bus a demanda es posarà en servei a Torre Baró com a prova pilot durant dos anys. Després se n’avaluarà el resultat.