El bus a demanda de la Zona Nord ha superat el primer any amb bona nota. Tot i els recels inicials, el servei s’ha consolidat i continua creixent el nombre d’usuaris d’aquest petit bus. Especialment entre el veïnat de la part alta de Torre Baró. Precisament, l’objectiu de l’anomenat El Meu Bus era connectar aquesta zona amb la part baixa del barri, on són els serveis. Els busos tradicionals no hi podien pujar per la inclinació dels carrers.

Un bus que demana previsió

El funcionament del bus a demanda consisteix en què els veïns sol·liciten amb hora i mitja d’antelació el servei entre una parada d’origen i altra de destinació. Dins el vehicle, el conductor rep les reserves amb noms i cognoms en una tauleta, i coordina l’itinerari. “Hi ha 29 parades, la gent sol·licita el codi de parada. I nosaltres anem a buscar la gent al codi de parada que puja i els deixem on ens han marcat de baixada a l’horari que ens marquen. I anem assessorant la gent al dia a dia perquè això funcioni millor”, explica Francisco Toril, conductor d’El Meu Bus.

190 viatgers al dia de mitjana

Els dies laborables es validen uns 190 viatges de mitjana, majoritàriament a les hores d’entrada i sortida de les escoles i instituts. Especialment són viatges que faciliten als veïns de la part alta de Torre Baró, al voltant dels carrers de Llicà o de Castell d’Argensola, la connexió amb altres mitjans de transport, com la Renfe o el metro lleuger, ubicats a la part baixa de Torre Baró i Ciutat Meridiana. “És una meravella. El demano si vaig a comprar, si vaig al metge, si he d’agafar un dels busos grans, doncs també. Aquest és l’únic que ens baixa”, afirma Carmen Barrial, usuària d’El Meu Bus.

Connexió de la part alta i baixa del barri

El bus a demanda arriba el primer dels dos anys de prova pilot però ja ha assolit el seu objectiu, la connexió interna de Torre Baró. Per a un altre usuari i aficionat als transports públics, Mikel Martínez, les xifres són molt bones: “Té més viatges que algunes línies de bus de barri. Un dia vaig arribar a comptar fins a 17 persones dins el minibús, això és tot un èxit. Molta gent de Torre Baró està deixant d’anar a comprar als comerços de la Guineueta, Canyelles… per baixar al seu propi barri, a Torre Baró, a la part baixa, a comprar o per anar al metge. Una cosa que feia molt de temps que es reclamava”.

El servei ja té més de 600 usuaris

Tot i els dubtes inicials, sembla que la població ja s’ha acostumat a sol·licitar el servei de l’autobús amb previsió, a través del telèfon o l’aplicació. El número d’usuàries registrades també s’incrementa. Si bé el primer semestre va acabar amb 530 inscripcions, el 2020 n’ha començat amb 627. Aquestes xifres i la satisfacció del veïnat fa que l’Ajuntament es plantegi implantar aquest model a altres barris.

Els usuaris demanen allargar l’horari

L’única pega que posen els usuaris del servei és l’horari. Demanen que s’allargui fins a les 22 h, sobretot els dies laborables per als treballadors que viuen a la part alta del barri i per als més joves de cara al bon al temps. “El faig servir molt cada dia. Si l’horari fos fins a les 22 h, com la Línia 82, i comencés a les 7 h del matí també, doncs s’aprofitaria molt més”, assegura Sacramento González, veïna de la part alta de Torre Baró. Actualment circula de 7 a 20.30 h entre setmana, de 8 a 20.30 h dissabtes, i els dies festius ho fa entre les 9 i les 20 h. Un altre punt és la petició d’un segon vehicle, fet que l’Ajuntament ja s’estaria plantejant davant les xifres d’usuaris.