L'Ajuntament vol construir una xarxa ciclista sense discontinuïtats i que permeti connectar tota la ciutat. Per avançar en aquesta línia, en els primers mesos de l'any s'han construït quatre carrils bici nous, amb una inversió de més de mig milió d'euros. Per a l'estiu se n'han previst uns altres cinc, i de cara al segon semestre de l'any se'n faran encara 14 més. En total, durant el 2016 s'hauran fet 23 carrils bici nous al conjunt de la ciutat. Aquests senyals de pintura blanca marquen el que serà el nou carril bici del carrer de Numància, que passarà per on ara hi ha els cotxes aparcats. Aquest matí, els operaris ja han començat a fer-hi els treballs previs, i a partir de demà ja no s'hi podrà estacionar. Serà més d'un quilòmetre de carril, entre l'avinguda Diagonal i la plaça dels Països Catalans, que es preveu que estigui enllestit aquest mes mateix. Segons l'Ajuntament, la bicicleta és el mitjà de transport que més usuaris ha guanyat a la ciutat, i amb actuacions com aquesta, es vol avançar en la construcció d'una infraestructura connexa i extensa, que doni resposta a la demanda creixent. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "Necessitem fer una xarxa coherent. Necessitem que això sigui una prioritat. Barcelona va ser en el seu moment capdavantera en la mobilitat ciclista i per continuar sent-ho cal fer una inversió contínua, perquè ara és cert que aquesta ciutat s'ha quedat enrere en aquest sentit." Fins a 2018 s'invertiran 32 milions d'euros amb l'objectiu de completar més de 300 quilòmetres de xarxa. Una aposta per la bicicleta que, segons l'Ajuntament, és també una aposta per reduir la contaminació. Per això, a més de vies de circulació, cal pensar també en l'aparcament. Es preveu que el nombre de places arribi a 30.000 durant aquest mandat.

Segons l’Ajuntament, la bicicleta és el mitjà de transport que més usuaris ha guanyat a la ciutat, entre un 6 i un 7 % anual, i per donar resposta a la demanda creixent, es vol avançar en la construcció d’una infraestructura connexa i extensa. Entre els trams que es posaran en marxa aquest estiu, el carrer de Numància, entre l’avinguda Diagonal i la plaça dels Països Catalans, un tram en què ja han començat les obres aquest mateix dijous. També se’n faran tres trams més a la travessera de Gràcia, entre Marina i Cartagena. I finalment, s’executarà la connexió de l’avinguda Diagonal amb Esplugues de Llobregat, amb l’objectiu de connectar la xarxa ciclista barcelonina amb els municipis veïns, un projecte que també es vol fer a la banda Besòs.

Per a 2016, es preveu que s’hagin construït 23 carrils nous al conjunt de la ciutat, dels quals de moment s’han fet quatre, amb una inversió de 515.196,89 euros. Entre els 14 que s’han previst per al segon semestre hi ha, per exemple, el que connectarà el passeig de la Zona Franca amb el carrer A o la cruïlla de Sancho de Ávila amb Lepant.

Aquests nous carrils ja estaran marcats amb els nous senyals que serveixen per indicar als vianants els carrils bici de doble sentit o els carrils en sentit contrari al dels vehicles. Aquest projecte ja es va començar a implementar el mes de juliol i que s’estendrà per tota la xarxa per tal de millorar-ne la seguretat.

Objectiu: connectar tota la ciutat

La voluntat de l’Ajunament és que, el 2018, el 95 % de la població de la ciutat disposi de com a mínim un carril a 300 metres de distància del seu domicili. Per això, el govern municipal té previstes 128 actuacions, que suposaran una inversió de 32 milions d’euros. Arribar als 308 quilòmetres previstos suposarà un increment notable, de més del doble, en els quilòmetres de via ciclista, ja que actualment n’hi ha 116.

Segons el consistori, a més, apostar per la bicicleta suposa apostar també per reduir la contaminació. Per això, a més de vies de circulació, també s’ampliaran les places d’aparcament, que es preveu que arribin a 30.000 durant aquest mandat. La majoria es posaran al llarg del recorregut dels carrils, preferentment a la calçada per alliberar les voreres, o bé, per exemple, en zones pròximes a equipaments o intercanviadors de transport públic.

Les associacions d’usuaris de la bicicleta ja han reaccionat a la proposta. Els Amics de la Bici reclamen que es comenci a crear xarxa i des del Bicicleta Club Catalunya demanen a l’Ajuntament que no es fixi tant amb la quantitat dels carrils bici, sinó en la seva qualitat.