El veto següent que s’aplicarà a la zona de baixes emissions (ZBE) serà per als vehicles amb l’etiqueta ambiental groga de la DGT. L’Ajuntament de Barcelona ja ha començat a treballar en aquesta mesura tot i que no té cap calendari damunt la taula. Segons ha explicat el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, el consistori es planteja començar a aplicar el veto a una part dels vehicles amb etiqueta groga, en concret, els Euro 4 (dièsel).

L’etiqueta groga, sobretot l’Euro 4, encara és un vehicle que té uns nivells d’emissió de contaminants molt elevats amb un pes important pel que fa a la contaminació de l’aire
Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica

L’aplicació, però, no serà immediata en cap cas. “Han de ser calendaris a futur”, reconeix, i posa d’exemple el marge de temps que es va donar el 2017 quan es va anunciar la ZBE que, finalment va entrar en vigor el 2020. Després d’aplicar el veto als vehicles Euro 4, es començaria a aplicar als Euro 5.

De moment, Badia ha reconegut que n’estan parlant amb la resta d’administracions implicades i ha dit que també volen reunir-se amb el sector que, assegura, “entén la mesura”. Fins ara, l’AMB havia confirmat que els cotxes amb etiqueta groga podrien circular el 2022 per la ZBE, però no s’havia anat més enllà.

La prohibició de circular per als vehicles Euro 4, inclosos al grup d’etiqueta groga, suposaria un pas més en la implantació de la zona de baixes emissions, que ha vist endarrerit el calendari previst inicialment arran de la pandèmia. La darrera prohibició que va entrar en vigor l’1 d’abril de l’any passat va ser per a les furgonetes sense el distintiu ambiental.

L’etiqueta groga és la que correspon a la lletra B. Identifica turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculats a partir del gener del 2000 i de dièsel a partir del gener del 2006. Els de gasolina han de complir el nivell d’emissions Euro 3 i, els de dièsel, Euro 4 i 5.

Descartat un peatge a Barcelona “imminent”

Sobre el debat de si cal implantar un peatge per entrar a la ciutat de Barcelona, Badia reconeix que l’Ajuntament disposa de diversos estudis fets, però que únicament són “descriptius”, és a dir, que analitzen els diferents models que s’han implantant a Europa. El consistori ha demanat a la Generalitat que es constitueixi un grup de treball sobre aquesta qüestió, i recorda que actualment les competències són autonòmiques. Per tot plegat, Badia reconeix que establir un futur calendari per a un peatge a la ciutat “no serà ni ràpid ni imminent”.