Aquest dimarts ha entrat en funcionament la primera autopista ferroviària de l’estat espanyol, que connecta Barcelona i Luxemburg. Es tracta d’una xarxa llargament reivindicada per les diferents administracions. S’estima que la nova infraestructura permetrà transferir anualment de la carretera al tren les mercaderies de 22.090 camions, amb un estalvi de 23.070 tones de CO2. Inicialment circularan cinc combois d’anada i tornada a la setmana entre la terminal de Can Tunis de la Zona Franca, al costat del Port de Barcelona, i la localitat de Bettembourg, a Luxemburg. En una fase posterior, el mes d’abril, està previst que s’hi incorpori un sisè tren.
Cada tren té una longitud d’uns 500 metres i capacitat per transportar 1.500 tones entre vagons portaremolcs específics i vagons per a contenidor. Cobrirà el trajecte en 22 hores a través de la línia d’alta velocitat i el túnel del Pertús. El servei estarà operat per Renfe Mercaderies fins a Perpinyà i a partir d’aquest tram, per l’empresa VIIA, del grup SNCF. La nova línia se sumarà a les altres quatre que ja estan actives en àmbit europeu:
- Calais-Orbassano, a la regió metropolitana de Torí, que connecta 1.150 quilòmetres en 18 hores.
- Calais-el Voló, al sud de Perpinyà, que cobreix una distància de 1.470 quilòmetres en 23 hores.
- Bettembourg-el Voló, que realitza 1.045 quilòmetres en 15 hores.
- Aiton (Chambéry) – Orbassano, que fa un trajecte de 175 quilòmetres en tres hores.
La nova infraestructura té la capacitat d’operar amb semiremolcs del model P400, que ja estan adaptats per al transport en ferrocarril. Això permetrà continuar augmentant la quota ferroviària del Port de Barcelona, que el 2018 ja va créixer un 13 per cent.