SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Jo crec que és absolutament lamentable que arribem al final de la legislatura i no haguem pogut desllorigar el que era la solució dels accessos ferroviaris al port de Barcelona. No s'ha esgotat la legislatura però està en la seva part més agònica."

L’objectiu és embarcar els camions que arriben pel port directament en trens i transportar-los en ferrocarril fins a París o Alemanya, de manera que puguin continuar el trajecte per carretera. Aquest sistema permet la reducció del 10 % dels costos logístics i també les emissions de CO2. Segons el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, es tracta d’un acord “estratègic” que afavorirà la internacionalització de les empreses de logística catalanes i espanyoles.

Per impulsar l’autopista ferroviària, que funcionarà a través de les vies d’ample internacional, només serà necessari construir la terminal, que se situarà a la llera del riu Llobregat, en terrenys del Port. Les obres tindran un cost de 33 milions d’euros i es faran mitjançant un acord publicoprivat, de manera que després serà d’ús públic.

Quan estigui en marxa, serà la primera autopista ferroviària de l’Estat però, abans, serà necessari que el Ministeri de Foment executi les obres dels accessos ferroviaris definitius al port, definits el 2013. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha assenyalat que “ningú entendria que es perdés un projecte per la negligència de l’administració”.