La Guàrdia Urbana de Barcelona va posar durant tot el 2011 un total de 2.772 denúncies a ciclistes, mentre que al 2010 en van posar 1.991, fet que suposa un increment del 39%. El col·lectiu ciclista ha multiplicat el número de viatges des de 2006, de 47.000 desplaçaments diaris a 106.000 durant el 2011 i aquesta és la causa que justificaria l’ascens de les sancions econòmiques.

La infracció més comuna dels ciclistes és la de passar-se un semàfor amb vermell, amb 1.616 denúncies durant el 2011, seguida de l’ús d’auriculars, amb 603 denúncies, quasi el doble que l’any anterior. La tercera sanció més comuna és la utlilització del telèfon mòbil, amb 553 denúncies, que suposa deu vegades més que el 2010.

El portaveu de la Guàrdia Urbana, Carles Reyner, apunta a la falta d’informació i conscienciació dels ciclistes a l’hora de circular per la via pública. Renyer creu que és un tema cultural lligat a la sensació d’alguns ciclistes de continuar sent vianants i això és el que intenten canviar els 40 agents de la Guàrdia Urbana que actualment es mouen per Barcelona amb bicicleta.

Reyner ha admés que fins ara el control de les infraccions de trànsit a ciclistes no era una prioritat, però això podria canviar enguany, quan es preveu que finalitzi l’auditoria de la xarxa de carrils bici que està preparant l’Ajuntament. D’aquesta manera pretenen reeducar i concienciar els ciclistes del risc que corren en patir accidents de trànsit greus. Durant l’últim any hi ha hagut 523 accidents on s’han vist implicats ciclistes, com és el cas d’una usuària del Bicing morta, atropellada per un camió.