(ACN /Redacció) Un estudi d’Adif descarta que fos un llamp el causant de la crema del quadre de comandament de Gavà i, com a conseqüència, de la greu incidència que va alterar greument el servei de l’R2 Sud durant tres setmanes. En canvi, atribueix l’avaria al trencament d’un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions.
La teoria del llamp es va esgrimir inicialment des del Ministeri de Transports, tot i que el Servei Meteorològic de Catalunya va certificar que l’1 de maig no hi havia hagut cap descàrrega a la zona propera de l’avaria. Després, i enmig d’un rebombori d’expedients i reclamacions, van obrir-se a noves possibilitats. Ara a l’informe s’afirma, concretament, que el trencament d’un fil de la catenària normalment no té importància però va coincidir amb la mala sort que el cable va tocar un senyal metàl·lic. Això va provocar una sobrecàrrega elèctrica a la resta del cablejat fins arribar a afectar el quadre d’enclavament.
Absència de les dues proteccions contra el sobreescalfament
Un altre factor que va ser determinant és que les preses de terra que han d’evitar les sobretensions sobre l’enclavament i que derivi en un incendi, com va passar al maig, estava “vandalitzada” perquè s’hi va produir un robatori que no es podia detectar automàticament quatre dies abans de l’incendi. La darrera revisió es va produir el 26 d’abril i la incidència va tenir lloc el dia 1 de maig.
A més, el trencament del fil de la catenària va ser causat per l’absència d’una peça. Adif assegura que no pot precisar-ne el motiu d’aquesta absència, ja que podria ser per la vibració causada pel pas dels trens, per causes meteorològiques o problemes en el seu muntatge. Sense aquesta peça, es va provocar un sobreescalfament que va anar causant una degradació.
Més de dues setmanes de caos a l’R2 Sud
Com a conseqüència de l’incendi, el 2 de maig, la circulació de l’R2 Sud va quedar greument afectada. Hi van circular, de forma progressiva, un màxim de quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei, un dia abans del que havia anunciat la ministra de Transports, Raquel Sánchez.
Per restablir el servei va caldre treballar durant 18 dies a la zona per analitzar els danys i recuperar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d’altres.