La crisi del coronavirus ha afectat de ple el transport públic. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha explicat que TMB ha deixat de recaptar 30 milions d’euros mensuals en la venda de bitllets. Les pèrdues, però, encara seran molt més elevades. Segons Alarcón, durant aquest temps s’ha seguit pagant els proveïdors i l‘ATM encara no ha fet el balanç global de pèrdues del conjunt de l’àrea metropolitana. Ha afegit que “el transport públic ha estat un dels grans damnificats de la pandèmia”.
Per Alarcón, l’objetiu municipal és “tornar a convertir el transport públic en un espai segur”. Per això, en el marc del pla de l’Ajuntament de cara al desconfinament, a més d’incloure 17 intervencions de millora del carril bus, s’impulsarà un protocol de desinfecció i higiene del transport públic i es generarà una taula de treball per impulsar que el procés de desconfinament general inclogui potenciar el teletreball, la flexibilitat horària i altres mesures similar. El consistori també demana al Govern espanyol i a la Generalitat que ajusti les restriccions de distància al transport públic.
La regidora de Mobilitat ha afirmat també que TMB treballa perquè d’aquí a “un parell o tres de setmanes l’oferta del metro o del bus ja pugui ser del 100 %” i ha explicat que els conductors dels bus turístic s’han incorporat a la flota de vehicles convencionals.
Davallada del transport públic i creixement del privat
La crisi sanitària ha suposat un increment important de l’ús del vehicle privat en detriment del transport públic. De fet, les xifres s’han invertit.
Segons les dades de l’Ajuntament, si abans de la crisi es realitzaven el 26 % dels desplaçaments en vehicle privat, ara la xifra ha pujat fins al 34,4 %. En canvi, el transport públic ha passat del 37,3 % habitual al 19,5 %. Una tendència que el consistori vol tornar a capgirar.