Amb aquestes tres línies, dues verticals i una d’horitzontal, ja estaran en funcionament 16 de les 28 previstes inicialment. Els nous recorreguts s’havien d’implantar aquesta tardor segons havia previst el govern anterior però el calendari s’ha endarrerit perquè s’hi han volgut recollir les aportacions dels ciutadans en un procés participatiu.
La línia V13 (Drassanes – Av. Tibidabo) tindrà 12,7 quilòmetres i substituirà la 14, la 58 i la 64; la V11 (Estació Marítima – Bonanova) tindrà 13,6 quilòmetres i substituirà la 14 i part de la 20 i l’H4 (Zona Universitària – Bon Pastor) tindrà 29,6 quilòmetres i substituirà la 73 i part de la 22 i serà la més llarga de la ciutat.
En aquesta nova fase es crearan 49 noves parades, se n’adequaran vuit més, s’habilitaran diversos carrils bus i es prepararan els semàfors per prioritzar en algunes zones el pas dels autobusos. Les obres començaran aquesta setmana i es calcula que el 2016 les 16 línies en funcionament puguin transportar uns 270.000 viatgers els dies feiners i concentrin el 40 % de la demanda. Al mateix temps s’aplicaran canvis en les línies de bus 20, 22, 60 i 92.
Actualment la xarxa ortogonal té 13 línies i més d’una trentena d’àrees d’intercanvi. Els autobusos de la xarxa tenen uns intervals de pas d’entre cinc i vuit minuts entre les 7 h i les 21 h, així com una velocitat comercial generalment més ràpida que la de les línies tradicionals. Segons TMB, la nova xarxa ortogonal ha suposat un augment del nombre de viatgers als autobusos i el 2,6 % dels nous usuaris de la la xarxa abans feien el mateix trajecte en cotxe.
L’objectiu del nou equip municipal és replantejar el projecte per decidir com i quan s’implanten les 12 línies de la xarxa que falten a través d’un un nou procés participatiu durant el 2016. Es preveu que les noves línies estiguin en funcionament a finals de l’any que ve o a principis de 2017.