L'Òscar ha fet el camí de Sant Jaume francès en set dies però, en canvi, pujar a un tren de Rodalies no li resulta gens fàcil. Els esglaons dels combois són un obstacle infranquejable. Ell viu a Vilafranca del Penedès i denuncia que la línia R4 no és accessible, ni els trens ni les estacions. ÒSCAR JIMÉNEZ "Això m'obliga a dependre de terceres persones, de mon pare, de la meva parella, m'he de buscar la vida per portar una vida normal. Però no només em passa a mi, també a una persona que va amb un cotxet de bebè." Segons Renfe, el 47 % de la flota de Rodalies és accessible i cada any s'adapten una vintena de trens que passen pel taller. Els trens que s'han adaptat són els de la sèrie 447. El vago central disposa d'un accés més baix i a l'interior hi ha dues places amb cinturons per a persones amb mobilitat reduïda. "Sí, tenen un tren adaptat, vale, molt bé, i l'estació? La solució és senzilla: voluntat. Voluntat de dues empreses, Renfe i Adif, i voluntat política també." En l'àmbit de les estacions, Renfe assegura que més del 60 % són accessibles. Ara bé, la majoria d'estacions i trens adaptats coincideixen amb les línies de més demanda, com les de la costa. FÉLIX MARTÍN, director de Rodalies de Renfe "Tenim línies amb dos trens accessibles cada hora segurs, i unes altres línies on la probabilitat que tenim és d'un tren a l'hora, però en aquests moments estem treballant per millorar el global d'accessibilitat i per millorar durant 2016 que quan el client arribi a l'estació tingui informació de quin tren dels que van a passar serà accessible." Una icona d'una cadira de rodes ho indicarà a les pantalles, també als panells lluminosos de les andanes i la megafonia. L'aplicació per a mòbils de Rodalies serà una altra manera de saber-ho.

L’Òscar ha fet el camí de Sant Jaume francès en set dies però, en canvi, pujar a un tren de Rodalies no li resulta gens fàcil. El 19 de novembre va publicar un vídeo a Twitter en què demostra que els esglaons dels combois són un obstacle infranquejable si intenta accedir-hi tot sol. Ell viu a Vilafranca del Penedès i denuncia que la línia R4 no és accessible tot i que, segons afirma, aquesta demanda és extensible a tota la xarxa de Rodalies. “Ni els trens ni les estacions estan adaptats i si un dels dos és accessible, l’altre no”, ha declarat.

Segons Renfe, el 47 % de la flota de Rodalies és accessible i cada any s’adapten una vintena de trens que passen pel taller. Les unitats que s’han modificat són les de la sèrie 447. El vagó central disposa d’un accés més baix i a l’interior hi ha dues places amb cinturons per a persones amb mobilitat reduïda. També s’hi ha incorporat un lavabo adaptat. Segons la companyia, a aquests trens cal afegir-hi els nous Civia, que directament ja són accessibles.

En l’àmbit de les estacions, Renfe assegura que més del 60 % són accessibles. Ara bé, la majoria d’estacions i trens adaptats coincideixen amb les línies de més demanda, com les de la costa, un fet que la companyia està intentant compensar. “Tenim línies amb dos trens accessibles cada hora i unes altres línies on la probablitat que tenim és d’un tren a l’hora, però en aquests moments estem treballant per millorar el global d’accessibilitat a tota la xarxa”, ha explicat Fèlix Martín, director de Rodalies de Renfe.

Senyalitzar si un tren és accessible

De cara a 2016, Renfe indicarà als usuaris que arribin a l’estació quin tren és accessible. Una icona d’una cadira de rodes ho indicarà a les pantalles, també als panells lluminosos de les andanes i la megafonia. L’aplicació per a mòbils de Rodalies serà una altra manera de saber-ho.