Els usuaris de Rodalies es troben, en línies generals, força contents amb la posada en marxa del bitllet gratuït del servei. Alguns confessen que han deixat de banda el cotxe i creuen que la mesura hauria d’allargar-se fins que la crisi s’hagi atenuat. D’altres són més crítics i asseguren que, des de la posada en marxa del títol gratuït, no hi ha dia que no arribin a casa o a la feina acumulant algun retard.

Bones perspectives

Des de l’entrada en funcionament fa una setmana de l’abonament recurrent gratuït, Rodalies Renfe calcula que ja s’ha arribat al 80% dels viatgers que feien servir el servei abans de la pandèmia, més de 300.000 cada dia. Segons el gerent de prestació de servei de Rodalies, Jesús Pozo, dilluns es va registrar un repunt del 8 % de les validacions en hora punta, és a dir, uns 25.000 usuaris més.

Estem treballant en la millora de les infraestructures i estacions per mirar de reduir aquest tipus d’incidències que som conscients que generen malestar als clients”
Jesús Pozo, gerent de prestació dels serveis de Rodalies

Pel que fa al tema de les incidències contínues a la xarxa, Jesús Pozo destaca que aquest és una any especialment intens pel que fa a les obres de millora. “Estem treballant en la millora de les infraestructures, des del mes d’abril millorem la part sud de l’R4 a l’estació de Martorell, també fem obres a les estacions de Molins de Rei i Sant Feliu de Llobregat. Unes altres obres serviran per reubicar definitivament l’R2 Nord i l’R11 a l’estació de la Sagrera i també inaugurarem l’estació de Sant Andreu Comtal. Cal destacar que estem treballant en la millora de les infraestructures i estacions per mirar de reduir aquest tipus d’incidències que som conscients que generen malestar als clients”.

Canvi d’usos

El gerent de prestació de serveis també apunta a un altre canvi d’ús que s’ha produït arran de la introducció del bitllet gratuït. Segons ell, “si bé encara és aviat per fer grans conclusions però tenim la intuïció que es pot donar una demanda induïda els caps de setmana i que no sigui per motius laborals o d’estudis, sinó per motius d’oci. Amb aquest incentiu del tren gratuït les famílies poden fer escapades fora de la ciutat, per tant amb aquesta mesura s’incentiva deixar el cotxe a casa i desplaçar-se en transport públic”.

Una mica de treva per a les economies

La majoria d’usuaris coincideixen a apuntar que el nou abonament gratuït els suposa un gran estalvi per a les seves butxaques, la majoria s’estalvien uns 40 € al mes i això, en plena inflació, no és poca cosa. Fins i tot alguns reconeixen que han deixat d’agafar el metro en algunes ocasions, per exemple per viatjar des del centre de la ciutat a l’estació de Passeig de Gràcia fins a Sants, ara agafen preferiblement el tren. D’altres ens reconeixen que no eren grans usuaris del tren però que ara es plantegen anar-hi més sovint, per exemple, a la zona de platges i ho faran, òbviament, amb el bitllet gratuït.