El Ministeri de Transports i Mobilitat ha iniciat els tràmits per crear una línia de Rodalies que connecti Castelldefels i Barcelona amb entrada per la Zona Universitària. Es tracta d’un projecte a llarg termini, que inclou la possibilitat d’allargar el traçat per dins la ciutat amb un túnel per sota de l’avinguda Diagonal. De moment, s’ha adjudicat per 1,3 M € a dues empreses la redacció d’un estudi per dibuixar el traçat de la línia.

El projecte s’emmarca en el Pla de Rodalies 2020-2030, amb la intenció de deixar l’obra planificada i que es pugui afrontar en la propera dècada. De fet, les dues empreses (Prointec i Intecsa Inarda) tenen dos anys i mig per fer l’estudi. La línia ha de passar per Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi, Cornellà i Esplugues (una àrea amb molta població i poques estacions de tren) per arribar a Barcelona.

Un túnel complementari a la xarxa actual

El Ministeri planteja l’anàlisi d’aquest nou túnel ferroviari per Barcelona com un complement a la xarxa actual, que disposa de dos túnels per a Rodalies i un per a l’AVE. El coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, ha explicat a betevé que la nova línia i el túnel que s’estudiarà volen donar servei a dos àmbits de la ciutat sense servei ferroviari, com són la part alta de la Diagonal (Zona Universitària) i el 22@.

Amb la vocació metropolitana de Barcelona de ser una gran ciutat, un quart túnel ferroviari és una peça que en les properes dècades la ciutat ha d’assumir”
Pere Macias, coordinador del Pla de Rodalies 2020-2030

Macias veu viable un túnel per sota la Diagonal, una avinguda que creuen diversos col·lectors, línies de metro i Rodalies, així com el túnel de l’AVE i el de les Glòries. “Fer túnels no és cap misteri, hi ha tecnologia i, si hi ha diners, aquest tipus de túnels són possibles, factibles i es fan a tot el món”, explica. I defensa que aquest quart túnel pot servir perquè no totes les línies passin per Sants, ja que això fa la xarxa més vulnerable en cas d’incidència.

Un projecte estudiat el 2010

No és la primera vegada que aquesta línia entre Castelldefels i Barcelona es posa sobre el paper. El 2010, l’aleshores Ministeri de Foment va elaborar un estudi informatiu que, després de ser sotmès a informació pública, no es va aprovar. Macias creu que el nou estudi pot tenir l’anterior de referència, però apunta que “les circumstàncies han canviat”. La planificació d’aquesta nova línia de Rodalies haurà de fixar també la inversió necessària.