El servei de l’AVE Barcelona-Madrid fa aquest dijous 12 anys amb un balanç de més de 40 milions de viatgers que han optat per aquesta alternativa. El tren d’alta velocitat s’ha convertit en el mitjà de transport preferit per cobrir el trajecte entre les dues ciutats.
4,4 milions de viatgers el 2019
D’aquests més de 40 milions de passatgers, 4,4 milions han viatjat en l’AVE en l’últim any, un 3,7 % més que en l’exercici anterior. Aquest increment s’emmarca en una constant tendència a l’alça en l’ús de aquest servei, el més rendible de tots els AVE.
De fet, el nombre de clients de l’AVE Barcelona-Madrid s’ha duplicat pràcticament des del primer any complet, en què es va arribar als 2,3 milions de viatgers. En un comunicat, Renfe ha recordat que l’any anterior a l’arribada de l’alta velocitat a Barcelona, el servei de tren entre les dues capitals va ser utilitzat per 760.000 persones, gairebé sis vegades menys que actualment.
Fa unes setmanes que es posar en marxa el web de baix cost de l’AVE, l’AVLO, que a partir de l’abril cobrirà la ruta Barcelona-Madrid amb preus més econòmics.
1996-2008: Cronologia de 12 anys d’obres
Van passar 12 anys entre la primera pedra a Saragossa i l’arribada de l’AVE a Barcelona. 12 anys farcits d’incidents que van anar endarrerint els terminis d’una infraestructura molt esperada. Rafael Arias Salgado, ministre de Foment del Partit Popular assegurava que l’alta velocitat arribaria el 2004, coincidint amb el Fòrum de les Cultures.
L’any 2003 el primer viatge de proves del tram Saragossa-Lleida posava de manifest els primers problemes de l’obra. Poc després, es detectaven diversos esvorancs en terres aragoneses que farien endarrerir la posada en servei del tram més de nou mesos. El tren, a més, amb prou feines superava els 200 quilòmetres per hora. Un problema amb la senyalització impedia arribar als 300 quilòmetres per hora previstos.Tot i això, el govern central continuava ferm en el seu compromís.
Les obres cada cop es van acostar més a Barcelona, i a Bellvitge van afectar un túnel de Ferrocarrils de la Generalitat i van provocar esvorancs a les vies de Rodalies. Foment va decidir interrompre les línes de Rodalies i les obres del TGV per reforçar el terreny. Durant 42 dies, 160.000 usuaris es van veure obligats a agafar els autobusos alternatius. La data de l’alta velocitat es va tornar a endarrerir. Dos mesos més tard, el febrer de 2008, el tren de gran velocitat va arribar a l’estació de Sants.