vaga autobusos barcelona 2022
Foto: Leo García Mendez

(Europa Press / Redacció) Aquest 1 d’octubre fa 10 anys de la implantació de les primeres línies ortogonals d’autobús. Van ser cinc: H6, H12, V7, V21 i D20. Aquestes línies es van dissenyar radialment, amb recorreguts amb sentits vertical, horitzontal i diagonal, amb la idea que es pogués creuar la ciutat en menys de 40 minuts. Després d’aquella primera fase, en va venir una altra amb cinc línies més la tardor del 2013 i la xarxa va anar creixent. Ara, 10 anys després, TMB en fa una bona valoració.

Més usuaris i més freqüència

Calculen que aquesta dècada s’han multiplicat per sis les validacions diàries —això és, el nombre de passatgers—, de forma que s’ha passat de 62.000 validacions el 2012 a 400.000 el 2022. Presumeixen, a més, que s’han escurçat les freqüències. “S’han millorat i hem passat de 12 minuts als intervals de cinc a vuit minuts actuals“.

També, diuen, s’han millorat la cobertura al territori, la connexió entre línies i la durada del viatge. A més, ha augmentat el nombre de vehicles, de 1.072 a 1.135.

El salt a vehicles més sostenibles

El canvi més significatiu, però, consideren que és el que s’ha fet en sostenibilitat. L’any 2012 els busos de gasoil eren 483 (un 45,6 % de la flota) i ara s’han reduït fins als 291, que són un 25,64 % del total. La presidenta de TMB, Laia Bonet, afirma que la nova xarxa és “la història d’un projecte d’èxit per a la mobilitat de Barcelona” que “continua millorant amb els anys, amb noves línies i vehicles més sostenibles”.