Eixample Respira ha denunciat a la Sindicatura de Greuges i al Tribunal de Comptes Europeu la “inacció de l’Ajuntament per solucionar els problemes de salut provocats per la contaminació i el soroll“. Aquesta entitat considera que Jaume Colboni no ha acabat de desplegar del tot algunes mesures finançades amb fons europeus Next Generation, com els eixos verds o la zona de baixes emissions (ZBE).
Repercussions en la salut per la contaminació
La plataforma denuncia la “falta de voluntat política” d’Ajuntament i Generalitat en la planificació per resoldre la problemàtica i “els passos enrere que està fent el govern Collboni a l’Ajuntament, en contra de la mobilitat sostenible”. Subratllen que els nivell de pol·lució de l’aire a Barcelona continuen sent tres i quatre vegades superiors als recomanats per la Organització Mundial de la Salut com a saludables, un fet que provoca malalties com l’asma o el càncer de pulmó. Denuncien també l‘impacte de la contaminació acústica en la salut dels veïns, que també produeix malalties i morts prematures.
Segons l’entitat, el Tribunal de Comptes Europeu ha demanat a Eixample Respira informació sobre les mesures que les administracions (Estat, Generalitat i Ajuntament) estan aplicant a Barcelona per millorar la qualitat de l’aire i la contaminació acústica. En concret, Eixample Respira lamenta que, malgrat la posada en marxa dels eixos verds, una iniciativa que aglutina bona part del fons europeus, cada dia passen pel carrer de València 28.000 i 60.000 per Aragó.
Carrils bici pendents
L’entitat demana més contundència amb la zona de baixes emissions i considera que tant Ajuntament com AMB estan pressionant per retardar les restriccions als vehicles amb etiqueta B. A més, critiquen que no s’hagin fet encara els carrils bici a Fabra i Puig, l’avinguda Roma, la plaça de Catalunya i la cruïlla entre l’avinguda de Josep Tarradellas i els carrers d’Entença i Berlín.
Des d’aquest col·lectiu creuen que hi ha falta de voluntat política per millorar la qualitat de l’aire i la contaminació acústica, i proposa implantar un peatge urbà que complementi una ZBE “més ambiciosa” així com limitar la velocitat a tota la ciutat a 30km/h i més fermesa per garantir que les motos no estacionin a les voreres.