Filla de professors, Sally Menke va néixer el 1953 a una localitat de Long Island. El 1977, es va graduar a la Universitat de Nova York i, poc després, va començar a treballar com a muntadora de documentals per a la cadena CBS. De fet, sempre aconsellava els seus ajudants i estudiants que comencessin fent no ficció perquè aspectes com l’emoció o l’instint eren més importants. El 1983, va debutar amb la comèdia ‘Cold feet’

La muntadora de Tarantino

Amb ‘Reservoir dogs’, va començar un extraordinari lligam professional i personal entre Menke i Quentin tarantino. Al film, ja es perceben els trets característics de l’estil de tots dos: llargs plans amb molts diàlegs i una càmera que no para, esclats de violència i l’ús de música sobre passatges estilitzats o alentits. Curiosament, Menke no editava amb música, sinó que la incloïen més tard i després hi feien els ajustos necessaris.

També va treballar amb Oliver Stone a la pel·lícula sobre el Vietnam ‘El cel i la terra’. Però el 1994 va tornar a col·laborar amb Tarantino a ‘Pulp fiction’. Una de les escenes de les quals se sentia més orgullosa és la del ball d’Uma Thurman i John Travolta, una de les poques vegades que sí que van muntar en funció de la música.  Després de l’aclaparador èxit de ‘Pulp fiction’, va encadenar films de qualitat diversa, com la cinta de gàngsters ‘Mulholland Falls’, el thriller de terror ‘L’ombra de la nit’ o el western ‘Tots els cavalls bonics’. També va tornar a treballar amb Tarantino a la sovint infravalorada ‘Jackie Brown’. I al 2000, van fer una obra descomunal en tots els sentits. Amb ‘Kill Bill: volums 1 i 2’, van assolir nivells altíssims de sofisticació pel que fa a la relectura de gèneres de referència.

El 2007, van tornar a col·laborar en un títol aparentment menor: ‘Death proof’. I dos anys més tard, signaria la seva última col·laboració amb Tarantino, la pel·lícula bèl·lica ‘Maleïts malparits’. Al film, s’hi pot veure, segons la mateixa Menke, una de les millors seqüències fetes mai per ells dos: una escena on els diàlegs, l’arc emocional dels personatges, el temps i la tensió es conjuguen de manera brillant. Afirmava que:

Els editors són els herois silenciosos de les pel·lícules i tenen un rol molt important no només a l’hora de donar suport als directors sinó d’ajudar-los a enfrontar-se als problemes i poder-los solucionar

Sally Menke va morir el setembre del 2010, poc després de la seva última pel·lícula ‘El misterio de Peacock’, mentre feia senderisme a prop de Los Angeles. Quentin Tarantino va arribar a dir que va ser la seva única i genuïna col·laboradora.  Menke va ser nominada a l’Oscar per ‘Pulp fiction’ i per ‘Maleïts malparits’, i als BAFTA per aquestes dues i per ‘Kill Bill: Volum 1’.