Des de primera hora del matí han aconseguit tallar tots els accessos al port, i segons la UGT, fins a aquest migdia el seguiment de la vaga ha estat del 80 per cent. Els treballadors lamenten que aquesta hagi de ser la via per exigir a les patronals del sector la signatura d'un nou conveni col·lectiu, perquè l'actual va vèncer el 2010. Es queixen que en aquests dos anys les patronals Acet i Transcalit no han tingut la voluntat d'arribar a un acord, i temen que el sector pugui quedar desregulat. LOURDES HENAREJOS Emrpesa DHL "La nova reforma laboral el que fa és anul·lar el conveni si en un any no s'ha aconseguit signar-ne un de nou amb la patrnoal ens haurem d'acollir a... " JUAN LINERO, CCOO "Si el sector queda desregulado nos afectará que no tendremos tabla salarial, bajara.... Les accions dels piquets durant aquest matí han consistit a tallar els accessos a la Zona d'Activitats Logístiques del Port de Barcelona i a diversos punts de la Zona Franca. La Guàrdia Urbana ha desviat el trànsit en alguns punts, però les retencions han estat inevitables. JOAN SALA "Fa més d'una hora que estic aquí parat.... FRANCISCO DURAN "Si ho arribo a saber no vinc, però ja que hi sóc paciència... En aquesta primera jornada de vaga els treballadors han tallat els accessos al Port i s'han format aquestes cues, però al vespre es reuniran per decidir quines seran les altres accions que faran demà i divendres. Cap a les 12 del migdia, però, les cues s'han dissolt. La Guàrdia Urbana i els Mossos d'Esquadra han demanat als piquets que deixessin pas als vehicles que feia hores que esperaven. Poc després, la imatge dels carrers de la Zona Franca ha estat ben diferent.
Els sindicats majoritaris s’han mostrat satisfets pel seguiment de la primera jornada de vaga del transport de mercaderies. L’han xifrat en un 80%, dels 25.000 transportistes de 1.500 empreses de transport de carretera i logística de la província de Barcelona que estan convocats a l’aturada. Una cinquantena de persones han tallat a primera hora del matí l’accés de la Zona Franca al Moll d’Inflamables del Port de Barcelona, dins el qual un altre de centenar de persones han protestat. A dos quarts de nou s’han bloquejat tots els accessos al port. La normalitat no ha tornat fins tres hores després.
L’Organització Empresarial de Logística i Transport, en canvi, considera que la vaga ha tingut un “escàs seguiment”. També ha criticat la “passivitat” dels Mossos d’Esquadra davant l’acció dels piquets informatius que han impedit l’accés als principals centres logístics de la província de Barcelona.
Els sindicats majoritaris, CCOO i UGT, han explicat que el conveni va caducar el 31 de desembre de 2010 i, durant els darrers dos anys, les patronals Associació Catalana d’Empreses de Transport de Mercaderies (ACET) i la Federació Catalana de Transports de Barcelona (Transcalit), no s’han avingut a negociar. Els sindicats denuncien que la patronal està en espera que, gràcies a la reforma laboral aprovada pel govern del PP, el conveni perdi vigència el proper 8 de juliol i el sector quedi sense regulació.
Als sindicats els preocupa que, si això passa, l’única referència sigui un acord estatal que ni tan sols no té taules salarials, motiu pel qual les noves contractacions es realitzarien amb el salari mínim interprofessional, es perdria l’antiguitat i la jornada també quedaria sense regular. En un comunicat, els sindicats han advertit que “els treballadors del sector no estan disposats a perdre tots els drets que tenen i quedar-se sense un marc de relacions laborals”.
Els representants dels treballadors han afirmat que fa més de dos anys que estan realitzant “esforços infructuosos” per resoldre aquesta situació i han apuntat que aquest “bloqueig patronal” de les negociacions per al conveni col·lectiu també s’està produint en altres províncies espanyoles, motiu pel qual han fet una crida a reprendre el diàleg. El responsable del Subsector de Mercaderies de CCOO de Catalunya, Joan Linero, assegura que el conveni del sector del transport afecta unes 34.000 persones. Linero ha afirmat que la vaga pot tenir un ampli suport en punts clau, com el port de Barcelona o Mercabarna, on ja s’han concentrat aproximadament 150 treballadors (50 fora i 100 dins el port, al dipòsit de contenidors), que a dos quarts de nou han tallat tots els accessos al port. El responsable de Mercaderies de CCOO ha destacat que els empleats del sector simplement demanen que es prorroguin les condicions laborals que van expirar el 2010. De fet, els sindicats afirmen que ja han acceptat que el sou dels transportistes de mercaderies estigui congelat a canvi que les patronals no els retallin drets laborals.
El mes de gener, el sindicat UGT va acusar les patronals catalanes de bloquejar 76 dels 140 convenis col·lectius sectorials vigents a Catalunya, el 54% del total. Els sindicats creuen que moltes negociacions estan aturades de manera premeditada amb l’objectiu de degradar les condicions laborals de milers de treballadors. Només al territori català, la no-negociació dels marcs de relació laboral poden afectar les condicions de treball de quasi un milió de persones.