El Port de Barcelona participa aquests dies a la Cruise Shipping Miami 2013, la principal fira del sector de creuers. El president, Sixte Cambra, hi va fer un avanç de les xifres de passatgers previstes per a aquest any i va confirmar que les grans companyies aposten pel port de Barcelona i hi posicionen els vaixells més grans que tenen operant a la Mediterrània. Per una altra banda, també va explciar que el port rebrà enguany cinc noves escales de creuer: les del Carnival Sunshine, MSC Preziosa, Carnival Legend, Royal Princess i d’un vaixell de la naviliera Compagnie des Illes du Ponant. A més, aquest 2013, de juny a setembre, Disney tornarà a Barcelona amb el  vaixell Disney Màgic. La companyia farà creuers d’una setmana per la Mediterrània.

Amb aquestes confirmacions Sixte Cambra és optimista i ha recordat que el port de Barcelona segueix sent líder en creuers a la Mediterrània i Europa i quart port base del món, després dels tres de l’Estat de Florida, segons les dades de Medcruise corresponents a l’any 2012.

Durant la temporada passada es va registrar al port de Barcelona 2,4 milions de creueristes, un 9,4% menys que l’any rècord 2011. Segons Cambra, la causa d’aquest descens és conjuntural de tota la Mediterrània, fruit de les dificultats d’algunes empreses del sector i la feblesa del mercat intern dels països del sud d’Europa.

Les previsions del Port per a aquets 2013 indiquen que el dia de màxima afluència de passatgers serà el 17 de maig, quan s’espera que coincideixin vuit vaixells de creuer i 30.000 creueristes. De fet, al llarg de tot el cap de setmana del 17 al 19 de maig passaran pel port 63.600 passatgers de creuer. Altres dies de màxima afluència seran l’11 d’agost, amb 23.000 persones i cinc vaixells, i el 6 d’octubre, amb 24.000 persones i sis vaixells.

El Port de Barcelona adapta les instal·lacions per facilitar-hi l’afluència d’usuraris i suprimirà la rampa RO-RO existent entre les terminals de creuers B i C. El president del Port també ha confirmat la intenció de construir una nova terminal, la E, que podria estar operativa entre el 2015 i el 2016. Actualment, es treballa en la definició del model de concessió i a curt termini es decidirà si es tractarà d’una terminal pública o privada.