Els eixos comercials de Sarrià, Sants i Gran de Gràcia són els que registren un nombre més alt de tancaments (entre sis i 10 comerços) durant i després del confinament. Segons la Fundació Barcelona Comerç, això s’explica perquè són àrees comercials amb menys locals de propietat, lloguers alts, més presència de cadenes i també de petits negocis, dels quals depèn l’economia familiar. Un exemple és la plaça de la Gal·la Placídia, on els cartells de en lloguer són nombrosos.
L’eix de Sant Andreu registra l’obertura de set comerços
Hi ha altres eixos que han aguantat millor el cop de la crisi del coronavirus i són el de Sant Andreu, Poblenou, la Marina, Sants-les Corts, Fabra Centre, Encants Nous, Maragall, Nou Barris o Creu Coberta amb xifres de tancaments d’entre zero i cinc negocis o que tenen un nombre més gran d’obertures comercials després del desconfinament. Segons l’estudi que ha encarregat la fundació, destaca el bon comportament comercial a l’Eix de Sant Andreu, on en els darrers quatre mesos s’han obert set comerços nous. En general, s’ha detectat que l’activitat de restauració ha estat en tots els eixos la que registra major nombre de tancaments.
Alguns locals buits del Poblenou s’estan convertint en habitatges
Segons diuen des de Barcelona Comerç, en els locals que s’han tancat de l’Eix del Poblenou s’hi ha detectat un augment d’habitatges nous. Els comerciants alerten que aquesta tendència “amenaça la percepció de zona comercial dels principals carrer del territori”. Al Poblenou, els preus dels locals s’han mantingut mentre que a l’eix de Sant Martí s’ofereixen locals amb preus més baixos del que era habitual.
Més de la meitat dels eixos de Barcelona Comerç ha patit una davallada de facturació del 13 % de mitjana durant el setembre en comparació amb el mateix mes del 2019. En alguns casos, el descens ha estat del 30 %. Els comerciants creuen que la situació provocada per l’amenaça de la segona onada de contagis fa que es mantingui la contenció en la despesa de les famílies i això “no afavoreix el camí cap a una compra normalitzada al 100 %”, i tampoc no facilita la compra per impuls que segueix sent poc significativa.
“Quan els clients entren a la botiga saben el que volen, ho compren i marxen. El temps d’estada dins del comerç s’ha reduït i també les oportunitats de venda associada a la venda principal”, explica Salva Vendrell, president de Barcelona Comerç.
Cauen els clients a la majoria d’eixos en un 12,18 % de mitjana
Segons les dades que s’extreuen també de l’estudi de Barcelona Comerç, des de l’inici de la pandèmia, l’afluència de compradors als comerços dels seus 24 eixos comercials ha caigut una mitjana del 12,18 %, amb casos destacats de pèrdua de clients per sobre del 25 % a eixos com el Clot o l’Eix Sant Martí o del 40 % a l’Eix de la Sagrada Família. Per contra, eixos com el del Poblenou (+10 %) o Sant Andreu (+5 %) han notat des del maig un increment de clients respecte als mesos previs al confinament.