Els amarradors del Port de Barcelona estan en vaga indefinida per reclamar una millora de les condicions laborals. Aquest dilluns ha estat el primer dia d’aturada a les instal·lacions portuàries, on part de la plantilla ha organitzat piquets informatius. A més, la Guàrdia Civil s’ha desplaçat fins a la zona i s’han produït moments de tensió entre agents i treballadors.

Què fan exactament els amarradors del Port de Barcelona? Quina és la seva funció? Quins efectes tindrà la vaga indefinida d’amarradors del servei? T’ho expliquem.

Quina és la feina dels amarradors del Port de Barcelona?

Els amarradors del Port de Barcelona s’encarreguen de fixar i assegurar les embarcacions al moll i facilitar l’intercanvi de tripulacions. Segons el professor de dret marítim de la Facultat de Nàutica de la UPC Jaime Rodrigo de Larrucea, d’aquí a 10 dies hi haurà “conseqüències serioses” per la vaga indefinida de la plantilla.

Conseqüències de la vaga d’amarradors

El Port de Barcelona compta ara mateix amb 104 amarradors en total per a un trànsit que oscil·la entre els 30 i 50 vaixells diaris. Els dijous i divendres són els dies de més trànsit. Per tant, els efectes de la vaga, que té uns serveis mínims d’un 70 %, es poden notar més a final de setmana, sobretot si l’aturada s’estén en el temps.

Es preveuen retards els dijous i divendres

“Quan hi ha pocs vaixells, com els dilluns, no hi ha problema, però els dijous i divendres sí que és previsible que hi hagi retards. Si un vaixell no pot treballar el divendres, no ho farà el dissabte i el diumenge perquè és més car i, per tant, quedarà per al dilluns”, afirma Jaime Rodrigo de Larrucea.

Per evitar aquests endarreriments i sobrecostos, caldrà veure si l’empresa i els amarradors arriben a un acord. Sobre la taula hi ha la unificació dels sous d’una plantilla procedent de dues empreses diferents i la demanda de contractar una desena més d’amarradors. La plantilla assegura que “fa massa temps que estem en precari“.

Cap on va el Port de Barcelona?

La vaga dels amarradors arriba en un moment en què el Port de Barcelona està normalitzant les seves xifres després de la crisi de la covid, a excepció dels creuers. L’any 2021 el tràfic de mercaderies va créixer un 17,5 % i va superar els tres milions de contenidors, una quantitat similar al 2019. I les previsions són que aquesta xifra augmenti amb la propera ampliació de la terminal BEST.