La crisi del coronavirus pot afectar les xifres de tràfic de contenidors del Port de Barcelona aquest 2020. De moment, els responsables del Port ja pronostiquen una davallada conjuntural de les importacions, que no obstant això, asseguren que serà temporal. La Xina és el principal soci comercial del Port de Barcelona i representa l’origen del 42 % de les importacions i la destinació del l’11 % de les exportacions. Per tant, si el gegant asiàtic redueix la producció i les exportacions, això té un impacte en aquest trànsit de mercaderies. Des del Port també subratllen que la seguretat sanitària està garantida perquè els protocols als vaixells són “molt estrictes” i no es permet desembarcar cap tripulació sense un certificat mèdic.
La presidenta de la infraestructura, Mercè Conesa, i el director general, José Alberto Carbonell, estimen que el coronavirus tindrà un impacte però que els efectes no s’allargaran en el temps. Asseguren que el govern xinès ha pres “mesures rellevants” per evitar la propagació de l’epidèmia que està afectant la producció en algunes zones molt puntuals. Això s’ha traduït en l’operativa d’alguns ports xinesos, però no de tots. La davallada, avancen, serà més o menys pronunciada en funció de la durada de la crisi.
“No estem parlant d’una situació sedentària. Per tant, després d’aquesta reducció de producció que s’identifica amb el coronavirus, estem segurs que hi haurà una recuperació que també tindrà el seu efecte en la factura final.”
Els responsables del Port ho han explicat en una roda de premsa conjunta en què també han detallats els resultats econòmics i de trànsit del 2019.
El virus pot arribar en vaixell?
Pel que fa al risc que el virus arribi a Barcelona en vaixell, el Port de Barcelona ho considera poc probable. El port més proper de la Xina, el de Xangai, està a 27 dies. Qualsevol persona malalta del coronavirus, per tant, es detectarà durant el camí, abans d’arribar a la ciutat. A més, tota embarcació en atracar ha de presentar un certificat mèdic de la tripulació a les autoritats locals.