dessaladora flotant port barcelona sequera

(Agències/Redacció) El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha aprovat aquest dimecres adjudicar la construcció i explotació de la futura terminal G de creuers del moll Adossat a Catalonia Cruise Terminal G, SL, una filial conjunta de Royal Caribbean Group i Cruise Terminals International, CTI. Malgrat que ha estat l’única proposta presentada en aquest concurs públic, el projecte ha obtingut una valoració d’excel·lent per part dels tècnics encarregats de la licitació, que han destacat la seva aposta per la sostenibilitat, tant energètica com ambiental, que incorpora una reserva d’espais per als sistemes OPS (subestacions elèctriques) que s’estan instal·lant al moll Adossat i que permetran que els creuers es connectin a la xarxa elèctrica una vegada estiguin atracats, i eliminar així les emissions. 

render nova terminal creuers
Foto: Port de Barcelona

Les bases del concurs concretaven que l’adjudicatari haurà “d’aportar un trànsit significatiu de port base” —és a dir, des del qual el creuer inicia la seva ruta, de manera que no tingui lloc una simple escala d’hores—, atès que això “és el que genera més valor afegit a la ciutat”, estratègia per la qual aposta Royal Caribbean a la capital catalana, segons expliquen els responsables del Port.

Una terminal sostenible amb zero emissions

El disseny de la terminal busca la màxima eficiència energètica i incorpora solucions d’energia renovable per minimitzar l’impacte en l’entorn. El projecte preveu electricitat generada mitjançant plaques fotovoltaiques i un altre tipus d’instal·lacions, que permetran que la terminal tingui un balanç de zero emissions a l’atmosfera. 

L’escullera delimitarà un recinte de 44,7 hectàrees entre el dic Sud i la dàrsena Prat, amb una profunditat de fins a 16 metres, en el qual es dipositaran tant els materials de dragatge que generaran les properes obres que es realitzaran al port, com materials d’altres orígens. L’obra també inclou l’habilitació d’una esplanada dedicada a l’aplegament i gestió del material que s’utilitzarà per a la construcció. 

La nova terminal té un pressupost de 85 milions d’euros

Catalonia Cruise Terminal G preveu una inversió superior als 85 milions d’euros i que la nova terminal sigui operativa la primavera de 2027, una vegada es tanqui la terminal Sud del WTC, el 2026. Aquesta és l’última terminal a instal·lar-se al moll Adossat, amb la qual cosa es dona compliment als acords que el Port de Barcelona i l’Ajuntament van assolir l’any 2018, d’allunyar les terminals de creuers del centre de la ciutat i ubicar-les totes al moll Adossat, situat davant de la muntanya de Montjuïc.