(ACN) El Port de Barcelona adjudicarà la setena terminal de creuers durant el primer semestre d’aquest any. Ho ha avançat el president de la institució, Lluís Salvadó, en la presentació dels resultats del 2023. Entre aquests, també ressalta la xifra rècord de creuers, que van superar en un 13 % el màxim del 2019. Quant a la tipologia de passatge, els moviments de port base (els que més aporten a l’economia catalana) van representar un 53 %, mentre que el trànsit va ser el 47 % restant. Per a aquest 2024 Salvadó ha assegurat que la voluntat és “mantenir” la xifra de creuers que arriben a la infraestructura i ha indicat que volen incrementar els moviments que tenen com a port base Barcelona.

En preguntar-li per l’impacte d’aquestes xifres en un context de sequera, Salvadó ha recordat que han pactat amb les nou navilieres que operen en la infraestructura que no carregaran aigua mentre duri la fase d’emergència.

Davallada dels beneficis

El Port de Barcelona també ha explicat que durant el 2023 va guanyar 50 milions d’euros, un 20 % menys que l’any anterior. La caiguda s’explica per l’increment de despeses de manteniment i de personal, juntament amb el context internacional “complex”. La xifra de negoci va augmentar fins als 189 milions, un 4,4 % més, i va assolir registres rècord. També van assolir xifres inèdites els creuers, que es van enfilar fins als 3,5 milions de moviments, un 52,9 % més respecte al 2022 i per sobre dels nivells prepandèmia. Respecte al tràfic de mercaderies, el port va moure 64 milions de tones, un 9,8 % interanual menys. El comportament va ser diferent per tipus de càrrega i van destacar els automòbils, que van créixer un 33,7 %.

Segons el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, les xifres presentades aquest divendres demostren que la infraestructura barcelonina és un “reflex de la situació de l’economia a escala mundial”. En aquesta línia, el director general de la institució, José Alberto Carbonell, ha recordat que l’últim exercici ha estat marcat pels conflictes geopolítics —sobretot el del mar Roig i el Pròxim Orient—, la baixa demanda a escala europea i el refredament de les exportacions.

Salvadó assegura que tenen “solidesa” econòmica

Des del punt de vista financer, el Port de Barcelona ha detallat que els guanys de 50 milions d’euros mostren una “solidesa” econòmica, tot i representar una baixada dels beneficis respecte de l’any anterior. L’endeutament bancari es va reduir fins als 124 milions d’euros, 18 milions menys.