El promotor dels pisos rusc (els microhabitatges pensats per a persones amb pocs recursos) torna a Barcelona. Ho fa amb set locals batejats com a Colmena Service, que tot just ara està començant a reformar per donar serveis diürns a les persones que ara viuen en cotxes al carrer. Inclouran cuina, zona d’estada i de treball, i lavabos. Per tant, no hi dormirà ningú. Són locals de dimensió petita o mitjana i estan repartits pels districtes de la ciutat.

L’empresa dels pisos rusc, Haibu 4.0, no vol fer pública la ubicació dels locals per evitar les pressions d’entitats pel dret a l’habitatge, com ja va passar l’any 2018, quan Haibu 4.0 va intentar instal·lar desenes de pisos rusc a Barcelona i l’Hospitalet. Els ajuntaments dels dos municipis, però, van acabar precintant les instal·lacions dels pisos rusc perquè els consideraven infrahabitatges il·legals.

El govern de Colau anuncia fermesa

Davant del nou desplegament de l’empresa dels pisos rusc, l’Ajuntament de Barcelona ja ha anunciat fermesa contra “les iniciatives que promoguin l’infrahabitatge”. Fonts municipals han assegurat a betevé que “no permetrem que es tiri endavant cap activitat d’aquest tipus” perquè, argumenten, els pisos rusc són “un projecte indigne, immoral i perillós” que no s’adequa a la legislació vigent. “Estarem atents i hi intervindrem a la mínima”, reblen.

Ara bé, tot i l’avís del govern de Colau, Marc Olivé (gerent de Haibu 4.0) assegura que aquesta vegada tots els permisos estan en regla i que, en el cas dels locals a Barcelona, no es necessita cap tipus de llicència perquè funcionaran com una oficina privada.

Ara ja sabem com ho hem de fer. A veure si tenen els sants nassos de posar-se ara en contra nostre”
Marc Olivé, gerent de Haibu 4.0

Una macronau perquè hi dormin 500 persones

L’impulsor dels pisos rusc també té plans fora de Barcelona. De fet, a l’entorn de la ciutat s’hi farà el projecte més ambiciós de Haibu 4.0: transformar una nau industrial de 3.500 m² perquè aculli fins a 500 persones dormint i passant-hi el dia. A diferència dels locals de Barcelona, la nau sí que tindrà estructures amb microhabitatges perquè hi dormin els clients, a més de les zones comunes (cuina, lavabo, terrassa, menjador…).

A banda dels habitacles, la nau industrial disposa d’un aparcament privat on hi haurà 50 cotxes o furgonetes, també habilitats perquè hi dormi gent. En aquest cas, Olivé assegura que una llicència d’hostal ja seria suficient per fer la nau rusc, i que ja està en procés d’obtenir-la a l’ajuntament del municipi metropolità on està ubicada.

nau industrial pisos rusc
Imatge de l’interior de la nau industrial que Haibu 4.0 està adequant per posar-hi 500 pisos rusc

Preus entre 150 i 200 €

El gerent de l’empresa dels pisos rusc defensa que el seu model empresarial dona resposta a l’emergència social generada, en especial, després de la pandèmia. Segons Marc Olivé, hi ha una llista d’espera de més de 7.500 persones arreu de l’estat interessades a pernoctar en una microhabitació o en un cotxe aparcat al carrer. Fer-ho suposa l’abonament d’una paga i senyal per entrar a la llista d’espera i pagar una quota mensual d’entre 150 i 200 €.

Oferim un espai digne per estar tranquil i poder estalviar. Un cop els clients estalvien, lloguen un pis. Això és temporal”

Més enllà de Barcelona (i el seu entorn metropolità), Haibu 4.0 té la intenció d’expandir-se a altres punts del territori espanyol, com Madrid, Bilbao, Mallorca o Eivissa.