Les opcions de menjar a domicili s’han sofisticat. L’oferta ara és molt més àmplia i això ha provocat un augment considerable en la demanda. Ara per ara, gaudir del plat preferit d’un determinat restaurant sense moure’s de casa s’ha convertit en un plaer habitual per a molts barcelonins. La comoditat i la manca de temps són, segons diuen els usuaris, algunes de les raons que els impulsen a demanar menjar preparat. L’aparició de les aplicacions com a eines per fer les comandes i l’augment de les empreses de repartiment també han impulsat aquest canvi d’hàbits.
Esquivar la cuina en cap de setmana
Estudis del sector indiquen que, de mitjana, el 51 % de barcelonins demanen menjar a domicili com a mínim un cop al més, especialment les nits del cap de setmana. En determinades ocasions, com per exemple els dies de pluja, la demanda augmenta i, fins i tot, supera les visites als locals, fet que arriba en alguns casos a col·lapsar les cuines.
Nou repte: dos consumidors per a un sol xef
Segons Patrícia Fernández, responsable d’hostaleria de l’associació AECOC, aquesta nova tendència és un repte per als restaurants, que estan atenent dos canals amb dues necessitats molt diferents. D’una banda, el client que fa una comanda des de casa i que reclama una certa rapidesa i agilitat i, de l’altra, l’usuari que visita el restaurant i que acostuma a invertir més estona en l’àpat. Són dos tipus de consumidors ben diferents, dins d’una mateixa cuina.
Neixen les cuines fosques
El canvi constant en els hàbits dels consumidors fa que alguns restaurants es plantegin ampliar les hores de servei i treballin cap al model de “cuina ininterrompuda”. Per aquest motiu, apareixen nous conceptes, com per exemple les anomenades cuines fosques o cuines amagades. Són espais que treballen, exclusivament, per al menjar a domicili. Glovo és una de les empreses de repartiment que ofereix la possibilitat de llogar una cuina totalment equipada a canvi d’un cost variable.
Els propietaris d’aquestes instal·lacions procuren que cada restaurant tingui a l’abast tot el que necessiten per poder elaborar els plats i, per fer-ho de manera eficient, “oferim als restaurants la possibilitat de poder treballar en una cuina en llocs específics de la ciutat on hi ha usuaris, volem ajudar els restaurants a poder obrir en zones noves, sense haver d’obrir un nou local”, indica Ander Castillo, director de Cookroom. Aquests locals no disposen de taules per atendre clients de manera física i, per tant, els cuiners estan 100 % centrats en els comandes que arriben per la plataforma web.
Tant restaurants, empreses de repartiment com usuaris valoren positivament aquest nou model de restauració.