L'aspecte que mostra avui la bocana Nord canviarà ben aviat. Amb la col·locació simbòlica de la primera pedra s'ha donat el tret de sortida a 18 mesos d'obres que transformaran aquesta zona en la futura Marina Vela. Amb una inversió prevista de 37 milions d'euros, les noves instal·lacions tindran capacitat per a 350 embarcacions de fins a 40 metres d'eslora. Hi haurà 136 embarcacions a l'aigua i 220 més a la marina seca, un gran magatzem de barques. De fet, es convertirà en la primera marina seca d'Europa, amb tecnologia de darrera generació que permetrà als clients disposar de la seva embarcació en tan sols 10 minuts. Avui, Ajuntament i Port s'han felicitat que aquest projecte sigui ja una realitat. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Sempre dic que una nova economia a la ciutat és l'aposta que fem per les "smart cities" però tant o més important és l'aposta nàutica." SIXTE CAMBRA, president Port de Barcelona "Amb els dos clubs nàutics històrics, el Nàutic i el Marítim, i ara amb el Port Vell i la Marina Vela es completa una oferta nàutica amb 4 marines a la ciutat que és àmplia i variada." "La bocana nord no només es convertirà en una marina esportiva d'embarcacions sinó que també tindrà una zona comercial, aquí als peus de Hotel W, i guanyarà espai públic per a la ciutadania. En total, seran 23.000 metres quadrats de zones públiques amb una gran plaça i un passeig de mig quilòmetre.
L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el president del Port de Barcelona han col·locat la primera pedra de la futura Marina Vela, unes instal·lacions pensades per embarcacions de fins a 40 metres d’eslora. L’espai de la bocana Nord disposarà de 2,5 hectàrees de terreny i 5 hectàrees més de làmina d’aigua. En total hi haurà espai per a 350 embarcacions, 136 amarrades a l’aigua, d’entre 15 i 40 metres d’eslora, i 222 més de fins a 9 metres d’eslora que es col·locaran a la marina seca, un gran magatzem de barques.
La nova marina també tindrà una gran zona comercial situada a l’edifici de la marina seca, que estarà connectada a través d’escales i ascensors amb la plaça de la Rosa dels Vent, i dos edificis que inclouran un restaurant i una sala d’esdeveniments polivalent.
El projecte també guanya espai públic per a la ciutadania amb l’objectiu, segons el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, “de connectar el port amb la ciutat”. Per això es construirà la plaça de la Marina Seca i dos passejos marítims, de 350 i 400 metres de longitud.
La Marina Vela es fa realitat tres anys després que l’Ajuntament aprovés definitivament la segona modificació del Pla especial de la nova bocana del Port. En l’últim any, des que el Port va adjudicar la construcció i gestió de la nova marina a l’empresa Formenetra Mar, el procés no ha estat exempt de polèmica. Després que el Jutjat d’Instrucció número 31 de Barcelona admetés a tràmit una querella contra el president del Port, els grups de l’oposició van demanar explicacions al govern municipal per “opacitats en els tràmits”. Unes acusacions que des de l’àrea d’Hàbitat Urbà s’han negat rotundament.