La realitat dels comerços de Barcelona no és gaire esperançadora. Així ho mostra la davallada de més del 5% de la facturació de les botigues en l'últim any. En concret, els sectors més afectats en són el d'oci, lleure i cultura. L'última campanya de rebaixes, la d'estiu, també ha tingut un descens en les vendes. S'han recollit un 4,4% de beneficis menys que el 2012. En canvi, el sector de l'alimentació es manté estable. I això ve molt marcat per una nova actitud dels compradors, que és més reservada, menys fidel i tendeix cap a les compres petites. Aquests números, però, no fan que els comerciants vulguin tancar el negoci. Diuen que el turisme és l'únic element que de moment obre una sortida al comerç de Barcelona. L'impacte que té ha representat més d'un 18% del total de vendes en els últims tres mesos. La Fundació Barcelona Comerç insisteix a rebutjar el Reial decret de liberalització d'horaris comercials del Govern espanyol i continua apostant per ampliar el nombre de festius de comerç oberts, adaptant-los, això sí, als dies de més activitat turística. Unes qüestions que encara estan pendents d'aprovar.

La realitat dels comerços de Barcelona no és gaire esperançadora. Així ho mostra la davallada de més del 5% de la facturació de les botigues en l’últim any. En concret, els sectors més afectats són el d’oci, lleure i cultura (6%), serveis i professionals (5,6%) i equipament de les persones i de les llars (5,1%). En canvi, el sector de l’alimentació es manté estable.  Aquestes xifres s’han traduït  en una davallada significativa dels tiquets de caixa, del 5% respecte al mateix trimestre de l’any passat.

Les campanyes de rebaixes també s’han vist afectades. En concret, la d’aquest estiu ha tingut un descens en les vendes. S’han recollit un 4,4% de beneficis menys que el 2012. I aquesta situació ve molt marcada per una nova actitud dels compradors. S’han canviat els hàbits de compra. Ara els clients són més reservats i tendeixen cap a les compres petites d’allò imprescindible. La fidelitat del comprador cap a una botiga en concret també és un aspecte que està desapareixent.

Però encara que les xifres siguin negatives, segons el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, els comerciants no volen tancar el negoci. Així ho afirmen el 91,2% dels propietaris que han participat en l’estudi. Gasca diu que hi ha un nou escenari al qual cal adaptar-se i mantenir la paciència.

Però si hi ha un aspecte que sembla que, de moment, obre una sortida al comerç barceloní és el turisme. Tant la Fundació Barcelona Comerç com Raimond Blasi, regidor de Comerç, Consum i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona, insisteixen en què cal homogeneitzar el turisme de la ciutat i activar altres zones d’interés, diferents a les més conegudes. L’impacte que ha representat el turisme és de més d’un 18% del total de vendes en els últims tres mesos.

Pel que fa a les modificacions en qüestió d’horaris, la Fundació Barcelona Comerç insisteix a rebutjar el Reial decret de liberalització horaria comercial del Govern espanyol i continua apostant per ampliar el nombre de festius de comerç oberts, adaptant-los, això sí, als dies de més activitat turística. Unes qüestions que encara estan pendents d’aprovar.