Els petits comerços que no estan situats a zones turístiques són els que menys clara veuen la possibilitat d'obrir els negocis els diumenges. Tot i que hi ha qui matisa. Les associacions de comerciants creuen que obrir els diumenges d'entrada faria pujar les despeses de personal en un 25% amb unes previsions d'augment de venda menors. Això, diuen, provocaria el tancament de moltes botigues. VICENÇ GASCA, president de la Fundació Barcelona Comerç "Creiem que unes obertures amb el pretext de ser per al turista i per a les zones comercials trencarien l'equilibri que ara hi ha a tota la ciutat." GAIETÀ FARRÀS, president del Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme de Barcelona "Sabem que al darrere d'aquesta excusa del turisme hi ha altres raons econòmiques particulars d'unes poques empreses." Pels comerciants els negocis que volen obrir els diumenges són una minoria dins del sector. MIQUEL ÀNGEL FRAILE, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya "A alguns els podria interessar, legítimament, però hem de veure l'interès general de la ciutat i de Catalunya. No l'interès de tres botigues del passeig de Gràcia." La idea del Govern espanyol de liberalitzar els horaris comercials a tot Espanya l'està estudiant ara el Tribunal Constitucional. De moment la normativa vigent és la catalana.

El secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, ha negat que hi hagi divisió amb els comerciants. Sobre les veus que ens darrers mesos han sorgit a Barcelona per reclamar la possibilitat d’obrir els diumenges, Fraile ha dit que “no podem pensar en l’interès particular de tres botigues al passeig de Gràcia per damunt de l’interès general”. El representant de la Confederació de Comerç de Catalunya també s’ha referit a la presidenta de l’Associació de Comerciants de la Diagonal, que fa unes setmanes va reclamar fer una enquesta perquè els comerciants puguin posicionar-se: “la veu que hem sentit no és representativa dels comerços de l’avinguda. La presidenta va per lliure i la seva és una batalla personal”.

La patronal del comerç ha comparegut aquest dilluns per explicar quins són els motius que els fan dir un “’no’ rotund” a la llibertat d’horaris comercials.  Creuen que si s’instaurés, “les vendes es traslladarien a altres dies de la setmana, però sense augmentar el volum de negoci final”. L’informe explica que “l’augment de costos produiria el tancament de les empreses unilocalitzades i de les petites cadenes”. Fraile també ha volgut desvincular la polèmica del Gremi d’Hotels de Barcelona, “obrir en diumenge no està ni de bon tros dins les deu primeres preocupacions que té el gremi”.

Per part del Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme de Barcelona, ha  parlat el president Gaietà Farràs, i per part de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca. Tots dos han coincidit a dir que Barcelona no es pot considerar una ciutat turística i que, per molt pes que tingui el turisme en l’activitat econòmica de la ciutat, “no es pot transformar l’actual model comercial amb el pretext que això és el que vol el turisme”. Gasca ha recordat que Barcelona és la primera ciutat, no capital, en volum de compres de turistes i que això acredita que el model i els horaris actuals “són satisfactoris i, sense consens, no es canviaran”.