La consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha anunciat que l’impost per gravar les emissions dels creuers que arriben al Port de Barcelona està inclòs als pressupostos de la Generalitat de l’any vinent. En una entrevista a ‘Els matins de TV3’, Jordà ha explicat que els comptes que va elaborar l’exconseller d’Economia, Jaume Giró, ja inclouen aquesta nova taxa. “Aquest sí que el tenim per aplicar-lo”, ha assegurat Jordà.
La Generalitat va anunciar el passat mes de juny que estava ultimant un impost per gravar les emissions dels creuers i els grans vaixells que fan escala al Port de Barcelona. Va ser la mateixa consellera, Teresa Jordà, qui ho va avançar en resposta a la carta que li havia enviat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, reclamant una taula de treball per posar límit al nombre de creuers que arriben a la ciutat.
L’impost no regularà el nombre de creueristes
El tribut gravarà els vaixells per trams, calculats en funció de les emissions dels vaixells. És a dir: com més contaminació produeixi un vaixell més diners haurà de pagar la companyia. Tot i que es desconeix la xifra de l’impost, fonts del govern van assegurar que el salt d’un tram a un altre serà “notable”, amb l’objectiu de forçar les companyies navilieres a implantar plans de sostenibilitat i de reducció de les emissions. En canvi, l’impost no entrarà a regular el nombre de creueristes que arriben a una ciutat o a una altra, com demana Ada Colau.
Les empreses de creuers es mantenen a l’espera
L’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) s’ha mostrat prudent davant l’anunci de l’aplicació del nou impost a les emissions de creuers i grans embarcacions. A l’espera de conèixe’n els detalls, ha refermat el compromís que assegura que tenen amb la sostenibilitat i ha recordat que el port de Barcelona està fent un procés d’electrificació que permetrà apagar els motors mentre siguin al port.
L’impost és insuficient, segons Zeroport
Per la seva banda Zeroport, que agrupa diferents entitats i organitzacions que lluiten per la reducció de la contaminació de la indústria creuerística, creuen que l’impost arriba tard i que en el context de crisi energètica i climàtica, aquesta activitat directament s’hauria d’aturar. “L’impost per qui contamina està molt bé, però per a negocis amb una funció social i mentre fan la transició energètica, i no és el cas del negoci dels creuers, que és “nociu i supèrflu” segons Zeroport. Justament la setmana passada ja van demanar la fi dels creuers a Barcelona en un termini de 2 a 3 anys i han anunciat una campanya ciutadana com la que s’ha fet en contra l’ampliació de l’aeroport.