El portaveu de FACUA a Catalunya, Gerard Hernández, ha acusat les entitats financeres de “coaccionar” els seus clients i usuaris amb el cobrament de noves comissions que considera que molts cops són “abusives“. Ho ha dit durant la seva intervenció al programa ‘reset’, de betevé, que ha analitzat els canvis en el sector bancari com a conseqüència de la pandèmia del coronavirus.
En aquest sentit, Hernández ha denunciat que algunes entitats estan carregant fins a “60 € al trimestre, tot i tenir domiciliada la nòmina i altres productes”. I que cal “tenir nòmina, no sé quantes operacions, contractar assegurances i fer mil i una coses perquè et treguin una comissió“.
És lògic que els bancs vulguin fidelitzar els seus clients, però no pot ser a base de coaccionar-los de tal manera que es vegin obligats a treballar només amb aquella entitat.
Pel portaveu de FACUA és “lògic” que els bancs vulguin “fidelitzar” els seus clients, molts dels quals fins ara operaven amb diverses entitats financeres. El que “no pot ser“, segons Hernández, és “coaccionar-los de tal manera que es vegin obligats a treballar només amb aquella entitat“.
Reclamen notificacions efectives
Tot i reconèixer que “és legal que ens apliquin comissions pels serveis prestats“, el representant dels consumidors i usuaris adverteix que “moltes vegades no s’està fent correctament” i que això dona peu a “moltes reclamacions“. Les queixes són, sobretot, per la manera com s’informa del canvi de condicions perquè “molta gent se n’assabenta quan ja li han cobrat la comissió”. I, segons ha explicat, “es pot reclamar que no se’ns cobri, si no hem estat degudament informats“.
Quan vaig a casa, sé que tinc una carta a la bústia, però, si no entro a la pàgina web de la meva entitat, no sé que d’aquí a un mes em cobraran una comissió.
Aquesta és la font de la discrepància perquè, segons Hernández, les entitats consideren “suficient” qualsevol via de notificació: “un missatge, un correu electrònic o un avís al web“. Mentre que FACUA creu que els bancs haurien d'”assegurar-se que el client ha rebut i ha entès aquella comunicació“. En aquest sentit, ha acusat el Banc d’Espanya i les administracions de “mirar cap a un altre costat” i de “no fer res per evitar-ho”, alhora que els ha exigit que “es posin les piles“.
“Podrien haver triat un altre moment”
De la seva banda, Antoni Bisquert, vicepresident de la Comissió d’Economia Financera del Col·legi d’Economistes de Catalunya, ha subratllat que els bancs “tenen dret” a cobrar aquestes comissions, tot i que ha reconegut que “haurien pogut escollir un millor moment” per fer-ho. També ha afegit que hi ha un “canvi de model de negoci” i que aquestes noves condicions s’estan aplicant “a tot Europa“.
“És legal, però potser no és ètic”
En un sentit similar, Juan Miguel Soliva, delegat sindical de CCOO a Banc Sabadell, ha manifestat a ‘reset’ que el cobrament d’aquestes comissions “és legal, però no sabem si és realment ètic“. El representant dels treballadors ha posat en dubte que, en plena pandèmia, sigui el moment més adequat per aplicar aquests recàrrecs. A més, ha assegurat que suposa un “risc” per la plantilla perquè alguns clients han arribat a manifestar comportaments “violents” a l’hora d’expressar el seu malestar.