Les navilieres escalfen motors per arrencar els primers creuers al juny, després d’una aturada forçada de més d’un any a causa de la pandèmia. Les companyies MSC Creuers i Costa Cruceros treballen per reprendre l’activitat des del port de Barcelona i asseguren que tenen els vaixells preparats i les normatives anticovid enllestides.
En plenes negociacions per reprendre els viatges, les empreses demanen a les autoritats, tant la Generalitat, com el Ministeri de Sanitat i el Port de Barcelona, consensuar uns protocols per posar-se en marxa. Les empreses asseguren que, entre que reben llum verda i poden començar a operar necessiten entre quatre i sis setmanes per preparar embarcacions i fer la quarantena prèvia del personal. Per això, apressen les administracions i el Port a tancar un acord, si volen operar per finals de juny, dins la prova pilot. El director d’MSC Creuers Espanya, Fernando Pacheco, ha assegurat a betevé que “ho tenen tot preparat per operar i que només falta el protocol”.
De fet, tot i estar en espera de rebre l’autorització, algunes de les navilieres ja estan venent bitllets per internet. Per part de Costa Cruceros, ofereixen passatges per al vaixell Costa Smeralda que volen que salpi des de Barcelona el 14 de juny. Farà una ruta de vuit dies pel Mediterrani passant per ciutats com Palerm, Roma, Savona i Marsella per un import de 569 € per persona. Fonts consultades pel Port recorden que si finalment el viatge no es pogués fer la companyia hauria de tornar-ne l’import.
Visites privades de grups bombolla
Aquests primers viatges estaran molt marcats per les mesures anticovid. Les empreses proposen fer excursions en grups bombolla reduïts i sense tenir interacció amb els barcelonins. Segons ha avançat Costa Cruceros, treballen per fer visites de petit format en què es minimitzi el risc de contagi. Descarten, però, fer només excursions panoràmiques en autocar sense trepitjar la ciutat, tal com va avançar a betevé l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges (ACAVe)
En la mateixa línia treballa MSC Creuers, amb grups de viatgers que visitaran restaurants i establiments tancats només per als turistes i sense tenir contacte amb la població local. Viatjaran en autobusos higienitzats i tant conductor com guia s’hauran fet un test d’antígens aquell mateix dia i aniran equipats amb EPI, segons ha avançat el director general d’MSC Creuers Espanya, Fernando Pacheco. Uns protocols que la companyia té en vigor en altres rutes comercials com a Itàlia i Grècia des de setembre passat i que creuen “s’han demostrat prou segurs per operar amb tranquil·litat”. Afegeix que, en els últims mesos, 40.000 passatgers ja han viatjat amb aquestes normatives.
Amb PCR prèvia i control de febre
Les companyies consultades per betevé volen que a l’inici del viatge els passatgers es facin una PCR, que en alguns casos ofereixen gratuïtament. Un cop ja al vaixell, els treballadors prendran la temperatura abans i després de totes les excursions. I treballen també en la possibilitat que els viatgers es facin una PCR al final del recorregut, abans de tornar a l’estat.
En el cas de Costa Cruceros, s’eliminen els bufets lliures i tots els àpats es faran asseguts a taula i servits pel personal. A més, s’han instal·lat filtres HEPA-7 per millorar la qualitat de l’aire i reduir la dispersió d’aerosols. I els passatgers duran unes polseres amb geolocalització per fer el seguiment dels contactes en cas de positiu. Aquest dispositiu permet també fer les compres sense contacte.
Espectacles amb aforament limitat
Pel que fa a les activitats a bord, les navilieres han repensat els programes d’entreteniment per limitar l’aforament dels espectacles, per exemple.
Pel que fa a l’aforament dels creuers, és un dels aspectes que cal tancar en les negociacions. Inicialment, es va parlar que les empreses oferien un 10 % d’ocupació, tot i que MSC planteja viatjar amb un 70 % de passatgers, amb 2.500 – 3.000 viatgers.
L’Ajuntament no s’ha pronunciat sobre el tema. Ara fa dies, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, va explicar que confien que la represa de l’activitat creuerística serveixi per reactivar l’economia de la ciutat.