ALFREDO PÉREZ RUBALCABA, vicepresident primer del Govern espanyol "El estado está dispuesto a asumir el coste que esas dos comunidades autónomas dicen que les supone la rebaja de los billetes porque nos parece muy importante que esa rebaja se produzca también en Madrid y en Barcelona. Si es por dinero que supone la medida para la comunidades autónomas en lógicamente tren". DAMIÀ CALVET, secretari de Territori i Mobilitat "Són mesures d'estalvi en els bitllets, però també han de ser mesures de completar les infraestructures pendents en el pla de Rodalies, és a dir, la veritable millora del transport públic passa també per millorar les actuacions previstes". JOAQUIM NADAL, portaveu del PSC al Parlament "La rebaixa del 5% en tot el sistema metropolità no és assumible per les administracions que se'n fan càrrec a través del consorci. No hi ha cap administració que a dia d'avui estigui en condicions d'assumir el cost que suposa."

L’executiu ha impulsat la rebaixa d’un 5% del preu del bitllet en els trens de mitja i curta distància amb l’objectiu d’afavorir l’ús del transport públic. Una mesura criticada per l’executiu català, que ja va advertir que no pagaria aquesta despesa. En la compareixença posterior al Consell de Ministres, Rubalcaba ha mostrat la disponibilitat del govern a assumir la rebaixa del preu del bitllet de Rodalies de Catalunya i de Madrid. Per la seva banda, el portaveu del PSC al Parlament, Joaquim Nadal, ha dit que no hi ha cap administració en condicions d’assumir el cost que suposa aquesta rebaixa.

L’executiu ha posat en marxa aquestes mesures per reduir la factura energètica, que ha pujat a causa l’augment del preu del barril de cru provocada per la crisi al nord d’Àfrica i el Pròxim Orient. Destaquen la limitació de la velocitat màxima a 110 km/h a autopistes i autovies fins al juny, el “pla renove” de pneumàtics i la reducció del consum elèctric en edificis públics.

El govern central ja va anunciar la setmana passada la reducció de la velocitat màxima en les autovies i les autopistes fins a 110 km/h per reduir el consum de combustible. Una mesura que s’implantarà fins al juny i que ja ha criticat el president de la Fundació del RACC, Miquel Nadal. Des de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Joan Valls coincideix que la rebaixa del límit de velocitat a 110 km/h no tindrà gaires efectes i, per això, proposa que s’abaixi almenys fins als 100 km/h.

També proposa afavorir l’ús compartit de cotxes oficials entre diferents departaments administratius, i aposta per reduir consum elèctric en les administracions públiques, una mesura posada en dubte pels experts.