La situació del nord d'Àfrica ha fet augmentar la factura energètica d'Espanya. Només per fer-se una idea: si el preu del barril de Brent augmenta en 10 euros, cosa que ja ha passat aquests dies, parlem en total de 6mil milions d'euros més l'any de despesa. D'aquí el pla d'estalvi energètic presentat avui. Entre les mesures, la reducció de la velocitat màxima d'autopistes i autovies: ara de 120 quilòmetres per hora, es passarà als 110. ALFREDO PÉREZ RUBALCABA, vicepresident segon del Govern espanyol "Vale para todas las autovías y autopistas de España con independencia que su titularidad sea del estado o de las comunidades autónomas. Supone una reducción del 15% en gasolina y un 11% del gasoil". Entrarà en vigor el 7 de març i comportarà canvis en la senyalització i en el sistema de multes. No es tocarà però, el carnet per punts. El Consell de Ministres també ha aprovat una disminució en un 5% de les tarifes de Renfe en Rodalies i mitja distància. A Catalunya, aquesta és una competència traspassada a la Generalitat. El Govern català però ha deixat la porta oberta a seguir el camí emprès des de Madrid. ALFREDO PÉREZ RUBALCABA, vicepresident segon del Govern espanyol "Pretendemos fomentar el transporte público y ahorrar energía. Ya les digo que vamos a hacer campañas de fomento transporte público". I tercera mesura d'aplicació immediata: s'augmentarà el percentatge de biodièsel dels combustibles distribuïts a l'Estat. D'aquesta manera, també disminueix el consum de productes petrolífers. L'anunci del pla es veu amb bons ulls per part d'algunes entitats com Promoció pel Transport Públic. Això sí, lamenten que el govern hagi permès que s'arribés a aquesta situació. Els principals afectats, els conductors, no tenen clar que la mesura sigui efectiva. "El mateix que ha passat amb els 80. Que tothom va a 80 i després comencen una altra vegada a donar-li al gas, passarà el mateix. De 110 a 120. I ara que els cotxes estan més ben preparats. Jo crec que no". "Aquesta mesura està fora de lloc perquè el consum ja ha baixat i el que hauria de mirar el govern espanyol és rebaixar els preus, rebaixar els impostos. Perquè estan pujant de manera desmesurada els combustibles". Una altra de les mesures que ha anunciat el govern és la reducció del 5% del preu dels bitllets de Renfe Rodalies i Mitjana Distància. A Catalunya, però, les competències són de la Generalitat i encara ha de decidir si aplicarà o no la baixada. Els usuaris dels servei esperen que així sigui. Comissions Obreres de Catalunya també veu amb bons ulls la baixada del preu dels bitllets. Demanen però que no sigui només una mesura transitòria. El sindicat considera que ara mateix s'està consumint massa petroli. I que, tot i no ser una situació d'emergència, era moment d'actuar.

Des de Madrid, el vicepresident del Govern, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha volgut deixar clar que es tracta de mesures transitòries que es prenen per culpa de la pujada del preu del petroli. El que no ha precisat és quan ni en quines condicions es tornaria a la velocitat i els preus actuals.

La rebaixa de preus, pendent de l’ATM

Pel que fa a la rebaixa del preu del bitllet de tren de rodalia i mitja distància, la mesura podria no aplicar-se a Catalunya. Aquí la gestió d’aquests trens depén de la Generalitat. L’òrgan que els regula, l’Autoritat Metropolitana del Transport, ha emès un comunicat per fer diverses consideracions, tot i que no s’ha pronunciat encara sobre si abaixarà també el 5% que ha anunciat l’Estat en Rodalies i mitja distància.

L’ATM explica que, abans de prendre aquesta decisió, cal un estudi que ho avali, i també un finançament que ho faci possible. A més, retreu a l’Estat que la seva aportació al dèficit tarifari ha disminuït un 22,5% els darrers quatre anys. Per últim, l’ATM considera que la millor manera de fomentar el transport públic és millorant les inversions, i per això insta l’Estat a complir les aportacions previstes en el Pla de Rodalies.