Si bé el Pla estratègic de mercats 2015-2025 ja havia estat àmpliament debatut en el pla polític, aquest dijous els protagonistes per al futur dels mercats, els paradistes, han vist plasmat en un llibre com es concretarà aquest pla. El projecte neix d’una iniciativa europea, l’Urbact Markets, en la qual Barcelona amb altres vuit ciutats, Londres (Ajuntament de Westminster), Torí (Itàlia), Suceava (Romania),  Dublín (Irlanda), Tolosa (França), Pécs (Hongria), Wroklaw (Polònia) i la Attica (regió d’Atenes), reben els fons de desenvolupament regional de la Unió Europea, per promoure el desenvolupament de les ciutats a través dels seus mercats.

El pla disposa de tres eixos bàsics que després es van concretant en un seguit de mesures (39) i, després, en accions concretes (153). Han calgut més de 20 reunions i la participació de 250 persones per veure plasmat, negre sobre blanc, el pla. Els eixos bàsics ens permeten copsar les línies principals del futur dels mercats. El primer porta per nom, l’Ànima. I aquí es vol posar especial èmfasi en la força que tenen els mercats per a la vida dels barris i com a elements cohesió per als ciutadans. Les reformes dels mercats o adaptar els horaris comercials als ciutadans es troben dins d’aquest gran eix. El segon eix bàsic es diu Motor, i parla de la importància dels mercats com a generadors de riquesa i d’ocupació en els barris on es troben instal·lats. Aquí també es troben incloses propostes més concretes com posicionar-se com a referent internacional en l’àmbit dels mercats urbans o bé fidelitzar els clients. L’últim dels eixos, la Sostenibilitat, aposta per un mercat que sigui un temple de la vida sana i d’una correcta alimentació com incentivar un mercat que gestioni de manera eficient els seus residus.

Barcelona acollirà el març de 2015  la IX Conferència Internacional de Mercats Públics, una cita que confirma la projecció internacional dels mercats de la ciutat.