La comoditat de comprar sense haver de sortir de casa s’ha convertit en un hàbit per a molts barcelonins. Alguns reconeixen que no havien comprat en línia abans de la pandèmia, però les restriccions i la por de contagiar-se de la covid-19 els han portat a fer-ho. De fet, alguns experts indiquen que han observat un canvi de tendència en el consum dels productes que tenen més sortida a internet. Asseguren que ara fa un any, els bitllets d’avió, allotjaments, viatges o l’oferta cultural encapçalaven la llista dels més venuts. En canvi, “ara els productes que més es compren en línia són l’alimentació, la tecnologia o la roba d’esport”, com explica Jordi Aymerich, professor d’investigació de mercats de la UB.

Les vendes per internet es doblen durant el 2020

Els experts constaten que les vendes per internet estan guanyant terreny a les vendes físiques. Durant el 2020 es va doblar el nombre d’operacions, tot i que “veníem d’unes xifres molt baixes”, ha dit Aymerich. A Barcelona el percentatge de compres per internet correspon al 5 % del global. Als Estats Units representa un 16 %.

Les notificacions “push” de les grans marques de comerç electrònic augmenten un 156 %

Les estratègies que segueixen les grans marques per captar clients contribueixen notablement a la compra a través de la xarxa. “Són les anomenades notificacions “push”: correus electrònics o notificacions on et fan una oferta basant-se en un producte que ja has cercat o comprat anteriorment o d’algun producte semblant”, ha explicat Aymerich. Aquest tipus de comunicació ha augmentat un 156 % respecte a l’any anterior.

Les accions comercials de les grans empreses perjudiquen directament el petit comerç, que “no està preparat per poder arribar als clients a través d’aquestes tècniques”. De fet, arran del confinament, les botigues de proximitat que encara no disposaven d’opcions per vendre en línia van haver de fer mans i mànigues per tenir presència a internet. Els experts recomanen fer agrupacions de petits comerços per abaratir els costos de la digitalització i per poder posicionar-se als cercadors.

De fet, això ja s’ha fet a Gràcia, on diferents comerços s’han unit per crear una plataforma conjunta de venda en línia, per repartir-se d’aquesta manera el cost de la digitalització.