Molts creueristes han desembarcat avui amb ganes d'un diumenge de compres. Encara que sigui contra rellotge. RUUD OKKER "Avui és el dia de fer compres, però tenim poc temps i no totes les botigues estan obertes." RAINER SCHÖNEFELD "Estem aquí, a Barcelona, per només deu hores. Estem mirant botigues i volem tornar a la Rambla." Segons la Cambra de Comerç, Barcelona guanyaria almenys 263 milions d'euros si les botigues obrissin cada diumenge a les zones turístiques de la ciutat. JOSEPHINE BROCHSTEDT "Barcelona és una ciutat preciosa i els turistes volen fer-hi compres durant el cap de setmana." GERARD QUINTANA, encarregat de Coolway "Casi el 70% de les nostres vendes són turistes.Diuen que a fora, als seus paisos obren els diumenges." El Centre Comercial Maremagnum ja obre tots els diumenges de l'any però quan arriba la temporada de creueristes, fan mes caixa. DARÍO DOMÍNGUEZ, encarregat de Diesel Maremàgnum "Es el mejor día de la semana para nosotros. Tenemos mucha afluencia de turistas, rusos sobre todo, y los cruceros también se nota. El 40% de los cruceros pasan por el centro comercial." Molts visitants estrangers volen que Barcelona sigui com Londres, París o Nova York, destinacions de compres.
Els comerços barcelonins han intentat aprofitar l’oportunitat de negoci que representava l’arribada de milers de creueristes a la ciutat. Concretament, avui han atracat al port set creuers amb un total de 31.630 passatgers, xifra rècord en un sol dia.
A les botigues del centre de la ciutat, hem trobat tant barcelonins com turistes, però no pas una gran afluència de gent. L’ambient no ha estat ni molt menys comparable al d’un dissabte, ni tan sols al de qualsevol dia feiner. Això sí, quasi tots els turistes marxaven amb bosses a la mà, sobretot els creueristes, que passen només unes hores a la ciutat i no tenen temps per mirar aparadors si no és per comprar efectivament alguna cosa.
No és d’aquesta opinió el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, que aquest diumenge ha pogut constatar que els creueristes no són grans compradors, perquè tenen massa poc temps i sovint prefereixen destinar-lo a visitar la ciutat. La Confederació de Comerç oferirà xifres més concretes de vendes aquest dilluns, però Fraile avança que “no són per tirar coets”.
La Fundació Barcelona Comerç ha subratllat que avui només han obert les botigues, centres i eixos comercials del centre de la ciutat, on el volum de vendes ha estat “mitjà”. Però a la majoria dels barris que queden per sobre de la Gran Via, l’obertura de comerços ha estat “anecdòtica”, segons Barcelona Comerç.
Calendari comercial en proves
El calendari de festius oberts per a aquest any també va permetre l’obertura el 30 de març passat, la vigília de la inauguració del saló Alimentaria, amb poca afluència de compradors. Les botigues tornaran a aixecar la persiana el diumenge 29 de juny, coincidint amb la celebració de la festa Pride Barcelona, i el 14 de setembre, una altra data en què s’espera l’arribada de molts creueristes.
L’Ajuntament de Barcelona ha fixat aquests diumenges i festius oberts d’acord amb la llei catalana d’horaris comercials i tenint en compte les consideracions del sector. La llei espanyola, també en vigor, permetria als comerços obrir lliurement tots els diumenges.
Per incloure’ls a la nova regulació, s’han substituït els dies 12 d’octubre i 1 de novembre, que es canvien pel 30 de març i el 29 de juny, mentre que els altres dos festius –18 de maig i 14 de setembre– són nous, producte dels dos dies addicionals que marca la llei catalana. A banda, es mantenen els festius ja fixats per la Generalitat per a tot el territori, que corresponen al 5 i el 12 de gener, el 6 de juliol i el 6, el 8 i el 21 de desembre.
L’acord del govern municipal amb les patronals del comerç també preveia obrir les botigues tots els diumenges de juliol i agost al matí. Però, per poder fer-ho, l’Ajuntament ha de demanar a la Generalitat la declaració de municipi turístic, una decisió que el Ple municipal va bloquejar fa dues setmanes per manca d’acord polític.
L’oportunitat dels 263 milions
La majoria de comerciants continua reclamant, però, poder obrir els diumenges d’estiu. Ahir mateix, la Cambra de Comerç va xifrar en més de 263 milions d’euros anuals el guany per a la ciutat si els comerços obrissin cada diumenge a les zones turístiques.
Aquesta xifra surt de dividir la despesa internacional de l’any passat amb targeta de crèdit a Barcelona a les principals zones turístiques (3.069 milions d’euros, segons Turisme de Barcelona) entre els 317 dies de l’any que les botigues obren. Això representa una facturació diària de 3,8 milions d’euros, que, multiplicada pels diumenges en què s’obriria i ara està tancat, donaria una facturació addicional per al comerç barceloní de 182 milions d’euros a l’any. La Cambra hi afegeix 80 milions d’euros més d’impacte indirecte sobre la resta de sectors econòmics, sense tenir en compte els clients locals, els turistes nacionals ni les compres en efectiu, així com tampoc les compres amb targetes diferents a Visa i 4B.
En tot cas, la Cambra de Comerç subratlla que l’impacte econòmic més important seria a mitjà i llarg termini. L’entitat considera que Barcelona ha de potenciar al màxim l’atractiu com a ciutat de compres, com fan Londres, París o Nova York.