L'acord sobre els horaris que va rebutjar el ple divendres continua sent la principal proposta sobre la taula per als comerciants de la ciutat. La iniciativa proposa obrir els diumenges de juliol i agost de 10 a 2. Un acord que defensen perquè està pensat per als turistes de pas i no afecta el model de comerç propi. Això sí, la majoria, sobretot el petit comerç, es neguen a ampliar més els horaris. Pel que fa a delimitar zones turístiques, s'hi mostren en contra perquè pot crear desigualtats. LLUÍS LLANAS, president de l'Associació de Comerciants de Creu Coberta "No s'ha de fer tractes de favor a una zona delimitada sinó que s'ha de donar la possiblitat a tothom que cregui que té l'oportunitat d'arrossegar aquest turisme." Els eixos comercials més allunyats del turisme de masses com Sant Andreu també estan disposats a fer un esforç i obrir els diumenges d'estiu PRÒSPER PUIG, president de l'Eix Comercial de Sant Andreu "Perquè la majoria va pensar que era el millor pel món del comerç i desencallàvem un problema que hi havia als eixos turístics. Vam pensar que havíem de recolzar aquesta proposta d'horaris." VICENÇ GASCA, president de la Fundació Barcelona Comerç "Si el turista s'esponja per Barcelona té la raó de ser que no sigui només un lloc concret que s'obri sinó que s'ampliï aquesta obertura a altres zones." Entre els qui no se senten còmodes amb l'acord hi ha eixos com el passeig de Gràcia que reclamen tornar-ne a parlar. ANTONI FUREST, vicepresident dels Amics del Passeig de Gràcia "El problema dels mesos d'estiu és que els turistes estan a la platja i no comprant. Hi ha molts mesos al llarg de l'any. I de cara a obrir el diàleg, els comerciants fan una crida als grups municipals. MIQUEL ÀNGEL FRAILE, secretari general de la Confederació de Comerç "L'acord ja està fet entre els comerciants, ara només toca l'acord dels polítics. És important que hi hagi diàleg entre ells, i que entenguin que el nostre acord ha tingut en compte totes les situacions." Si la proposta d'obrir els diumenges d'estiu acaba prosperant a l'octubre comerços i Ajuntament la revisaran i decidiran si és definitiva o no.

El ple municipal del divendres 9 de maig va rebutjar el pla pactat pel govern municipal amb una part del sector. Proposava als comerços de tota la ciutat que obrissin els diumenges de les 10 a  les 14 hores durant els mesos de juliol i agost. Una mesura que, destaquen els comerciants, s’havia consensuat amb els diferents eixos comercials de la ciutat. “L’acord ja està fet entre els comerciants, ara només toca l’acord dels polítics”, sentencia el president de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, que destaca que la proposta disposava del 99% del sector.

El president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, destaca que el sector s’ha estat reunint i treballant prop d’un any “deixant-se les plomes pel camí per trobar un denominador comú”. Gasca afirma que aquesta proposta està pensada per atraure els turistes de pas per la ciutat, perquè els qui visitin Barcelona un diumenge puguin trobar els comerços oberts, i assegura que no afecta el model comercial de la ciutat perquè respecta el petit comerç. El president de l’Eix Comercial de Sant Andreu, Pròsper Puig, admet que d’entrada no eren favorables a ampliar horaris els diumenges d’estiu, però que es va acceptar “per arribar a un acord comú”.

Des dels eixos més allunyats al centre es defensa que l’obertura en diumenges es faci a tota la ciutat i no en les àrees més turístiques. “No s’ha de fer tractes de favor a una zona delimitada”, alerta el president de l’Associació de Comerciants de Creu Coberta, Lluís Llanas; “s’ha de donar la possibilitat a tothom que cregui que té l’oportunitat d’arrossegar el turisme”. Des de la Confederació de Comerç de Catalunya, Fraile assegura que seria “complex legalment i difícil” delimitar àrees. Vicenç Gasca afegeix que això “podria generar desigualtats”.

Des dels Amics del Passeig de Gràcia, en canvi, el vicepresident de l’entitat, Antoni Furest, reclama un nou acord per ampliar horaris comercials més enllà dels mesos de juliol i agost. “Els turistes estan a la platja i no comprant”, afirma Furest, que defensa tornar a buscar el consens entre el sector amb el suport també de Turisme de Barcelona. “Ningú ha de guanyar però tampoc ningú no ha de perdre, però sí acceptar que els temps canvien”. Furest també alerta del “greuge comparatiu” dels “outlets” de fora de Barcelona que sí que poden obrir els festius.