La crisi del coronavirus ha afectat tots els sectors d’una manera o una altra i el port de Barcelona no n’ha quedat exempt. Des que va començar l’estat d’alarma, la imatge a les terminals és insòlita perquè no hi arriben passatgers, excepte aquells que han de ser repatriats, perquè el Govern espanyol va prohibir l’entrada del turisme als ports espanyols. L’impacte de la covid-19 també s’ha notat en el transport de mercaderies, tot i que de manera desigual en funció del sector.
L’automòbil cau en picat i el sector agroalimentari es manté
El subdirector general d’Estratègia i Comercial del Port de Barcelona, Santiago Garcia-Milà, ha explicat que en els últims dos mesos el tràfic de mercaderies ha disminuït un 12 % de mitjana, però, si es miren les xifres per sector, hi ha casos com l’automobilístic en què l’activitat ha caigut un 80 % i en alguns moments la parada ha arribat a ser total: “S’han tancat fàbriques, concessionaris i tampoc no hi ha hagut matriculacions noves”, ha dit. En canvi, el sector agroalimentari s’ha mantingut, tenint en compte que els supermercats i establiments d’alimentació sí que tenien permís per obrir.
“Primer vam tenir manca de subministraments d’allà (de l’Àsia) […] i ara sembla que es comença a girar la truita”
Sobre com avançarà la situació al Port, Garcia-Milà ha matisat que encara és aviat per treure’n conclusions perquè no se sap del cert què passarà en els propers mesos: “Aquesta crisi té la característica de ser desacompassada. Va començar a l’Àsia; després, va venir a Europa i, més tard, a Amèrica, amb aproximadament un mes i mig de diferència entre cada continent. Primer vam tenir manca de subministraments d’allà (de l’Àsia) perquè ells tancaven i tenien comandes pendents i ara sembla que es comença a girar la truita”, ha raonat. Garcia-Milà ha demanat esperar a veure com actua el mercat quan torni a augmentar el consum.
Terminals adaptades a la covid-19
Entre el 15 de març i el 13 de maig hi ha hagut 277 cancel·lacions de creuers i ferris amb escala a Barcelona, donat que tenen prohibida l’entrada als ports, i ara per ara és un dubte quan tornarà la normalitat.
Un dels reptes imminents dels ports també serà adaptar les terminals a les noves mesures de seguretat pel coronavirus. El subdirector general d’Estratègia i Comercial del Port de Barcelona ha assegurat que encara no tenen instruccions, però que faran tot el que el Ministeri de Sanitat consideri oportú, “com hem fet fins ara”.
Ara bé, els treballadors fa temps que treballen amb el material de prevenció adequat i que s’han reorganitzat en torns específics per reduir les possibilitats de contagi. De fet, el port barceloní, segons Garcia-Milà, ja treballava en un pla de contingència dies abans que es decretés l’estat d’alarma a Espanya. La situació a la Xina, on va començar la pandèmia, va reduir les importacions del país asiàtic al març i això els va fer mobilitzar-se.